چهارشنبه , ۱ آذر ۱۳۹۶
آخرین خبرها

شناسایی کتاب نفیس (ساز آوای کُرد) تالیف علی اصغر نصرا… پور درحوزه ی موسیقی سنتی غرب کشور

image_print

ح- مولایی فر

بخش اول

هنوز فصل پاییز «بهار عارفان» دامن رنگارنگ خود را بر گستره ی زاگرس و دیارشیرین وفرهاد که جاودانه قصه ی عاشقانگی این دو دلداده آشنا به رمز جادویی عشق، گردن آواز آنانی که همواره از باده ی مهرورزی مستانه بار امانت الهی را بر دوش دارند، به پایان نرسیده است که باتلاش مدیریت انتشاراتی « نشر دیباچه» جناب « سعید شرافتی زنگنه» کتاب نفیس و ارزشمند « ساز آوای کُرد» تالیف جناب « علی اصغر نصراله پور» با ویراستاری « ناصر گلستانفر» زیور طبع آراسته و این دفتر رنگین از سازهای بومی و محلی دامنه های سرسبز کوه های بلند قامت زاگرس مهمان ویترین کتابفروش های کرمانشاه شد.
ناگفته نماندبعضی از این سازهای بومی درحال حاضر جنبه ی ملی و فراملی آنها چنان گسترده شده است که بیشترمردم اهل موسیقی در سراسر کشور با آوای سازهای کردی استان کرمانشاه آشنایی دارند و بدان دل سپرده اند. به گونه ای که نوازندگان چیره دست برخاسته از خاک هنر پرور کرمانشاه و کردستان، در کنسرت های جهانی و بین المللی حضور پر رنگی پیدا کرده اند و دوستداران بیگانه زبان درخارج از کشور با اشتیاقی زاید الوصف برای شنیدن ساز آوای کردی که از پنجه های طلایی نوازندگان کردنژاد خطه ی زاگرس چون شعله های مخملین آتش در مجمر دل ها به رقص در می آید محراب نشین تالار های موسیقی اند! بگذریم.
کتاب پژوهش مذکور در سومین فصل از سال جاری (۱۳۹۶) با تیراژ هزار نسخه روانه ی بازارکتاب شد علاوه بر مقدمه ی مولف دو استاد گرانمایه درعرصه ی موسیقی ایران که نام این بزرگواران عشق آفرین برای اهالی موسیقی وحتی علاقه مندان به موسیقی سنتی ایران زمین درکشور های اروپایی، نام های آشنایی هستند. یعنی، استاد بیژن کامکار و استاد علی اکبر مرادی ( استاد، مدرس و نوازنده ی شهیر تنبور) بر این ساز نامه کردی مقدمه نوشتند که در این نوشتار
به بخش هایی از نوشته های آنان اشاراتی
می شود.
در ابتدا از مقدمه ی مولف ( علی اکبر نصراله پور) شروع می کنیم:
« با نام ویاد پروردگاری آغاز می کنم که هنر
و عشق را در هستی ما به ودیعه نهاد وقبل از آن که پای به عرصه ی وجود بگذاریم، دم کبریایی خود را در [وجود] ما دمید و آن دم عشق بود
و بدین سان هنر نیز از عشق زاده شد.
از این رو بر آن شدم که با عشق آغاز کنم، عشق به ایران، عشق به زادگاهم کرمانشاه، برگ های تاریخ را که ورق می زدم احساس می کردم که حق موسیقی مردم کُرد به درستی ادا نشده است. بر هیچ فرهیخته ای پوشیده نیست که منطقه ی سرسبز، دل نشین و شاداب استان کرمانشاه انسان های فرزانه ی بسیاری به خود دیده است. اما فرصت این را [ وهمچنان] هنر آن را نداشته ایم که از وجود این بزرگان بهره کافی ببریم.[و دیگر این که درمعرفی و شناسایی سازهای اصیل کردی ونوازندگان چیره دست.
اما گمنام ساز آواهای کُردی به مردم هنر دوست
و اهل دل به نوای سازهای سنتی ومعنوی که سر بر دامن عرفان دارند. گام های ارزنده ای برداریم] مولف درادامه ی سخنانش می نویسد:
ساز در منطقه ی کرد نشین جزئی از وسایل زندگی مردم است با این توضیح که نواختن سازهای محلی به صورت علمی و آکادمیک نیست وعمدتاً به گونه ی سماعی و در پاسخ به نیازهای عرفانی درونی افراد صورت می گیرد.
از زمان های دور موسیقی محلی در کرمانشاه همواره زبان زد خاص و عام مردم ایران بوده است و این هنر به صورت موروثی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و در دوره های مختلف شاهد شکوفایی استعدادهای درخشان فراوانی بودیم…»
نقل به اختصار و حذف صص ۷ و ۸
پیش از پرداختن به فرازهایی از مقدمه های استاد کامکار و استاد مرادی خالی از لطف نیست، بدانیم مولف کدام سازهای محلی را مورد پژوهش خویش قرار داده است: « الف: تنبور – ب: دف- ج: سرنا-
د: دهل- هـ : دوزله – و: شمشال- ز: طاس»
در ادامه ی معرفی سازهای کردی درمنطقه ی کرمانشاهان مولف مباحثی در باب «هوره» « مور» و همچنان « آواهای اورامی» نگاشته است و تالیف خویش را با ذکر اسامی خوانندگان سیاه چمانه، وهوره چرهای معروف، چه افرادی که به سرای باقی شتافته اند و چه آنانی که هنوز در قید حیات هستند، همراه با تصویر تعدادی از این هنرمندان نام آشنا در سطح استان، به پایان رسانده است
و ما نیز با بیان و نگارش کوتاهی از شرح حال مولف، نوشتار را به پایان می رسانیم.
« جناب علی اصغر نصرت ا… پور به سال ۱۳۵۴ درشهر کرمانشاه متولد شد در بیست وهشت سالگی ( سال ۱۳۶۸) با گروه موسیقی ارشاد اسلامی وصدا و سیما به اجرای موسیقی و شرکت در جشنواره ها پرداخت.سال های ۷۱-۷۳ مقام اول جشنواره استانی ونیز فستیوال دانش آموزی سراسر کشور را در تک نوازی تنبک و گروه نوازی هنر به نام بیستون
را بر عهده گرفت. گروه سازهای کوبه ای چریکه به سرپرستی او در جشنواره ی دفاع مقدس منطقه غرب به عنوان گروه منتخب برگزیده شد و همین گروه در اسفند ماه سال ۱۳۷۹ در جشنواره منطقه ای
موسیقی کُرد در سنندج مقام اول جشنواره را به خود اختصاص داد…»
برگرفته از صفحه ۴۴۰کتاب ساز آوای کُرد
نامبرده تاکنون چند کتاب در زمینه ی سازهای کُردی، بررسی توصیفی تحلیلی هنر موسیقی در استان کرمانشاه، رامش نیایش و … به چاپ رسانده است و در چند هیات علمی انجمن های موسیقی استان کرمانشاه عضویت داشته است در سال های ۹۳-۹۴ ریاست انجمن موسیقی کرمانشاه
بر عهده ی ایشان بوده و از سال ۱۳۹۴ تاکنون به عنوان عضو شورای عالی شعر و موسیقی استان کرمانشاه مشغول فعالیت است.همچنان از اعضای هیات مدیره خانه هنرمندان کرمانشاه به شمار می آید و در کسوت مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه تدریس می کند.
در خاتمه باید یادآوری شود درکارنامه ی هنری این پژوهشگر کوشا اجراهای متعدد با گروه های موسیقی مختلف جشنواره های خارج از کشور درشهرهای « استانبول، کردستان عراق، برلین و هامبورگ ( آلمان)، پاریس، مادرید ( اسپانیا) نایروبی، کنیا( آفریقا)، رم، میلان ( ایتالیا)، مالزی، هلند و بلژیک» به چشم می خورد.
با آرزوی توفیق و کامیابی درحوزه ی موسیقی اصیل کرمانشاه برای این هنرمند نسبتاً جوان که با تلاشی خستگی ناپذیر درسایه ی سال ها تحقیق، تفحص و سفرهای متوالی درغرب کشور، فرهنگ موسیقی کرمانشاهان را به مردم فرهنگ مدار خطه ی « باربد و نکیسا» هویت بخشید. ادامه دارد…

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

8 + 2 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>