پنجشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
آخرین خبرها

کارآفرینی با «کرمانشاه ۲۰۲۰»

image_print

9

بنفشه نوروزی – فعال گردشگری

کارآفرینان ساختار موجود بازار را از طریق نوآوری و بهره برداری از فرصت ها، به طور خلاقانه تخریب می کنند و یک محصول جدید، یک شیوۀ تولید جدید و در نهایت شیوه های سازمان دهی الگوهای تولید و منابع را خلق می کنند که ویژگی اساسی آن ها نوآوری است.
بر اساس این تعریف می توان کارآفرین را فردی دانست که فرصت های موجود را کشف و دریافت می کند و یا فرصت های جدید را خلق می نماید و سپس سازمان یا شرکتی را به منظور بهره برداری از این فرصت ها ایجاد می کند.
گردشگری یکی از بزرگترین و سریع الرشد ترین صنایع در جهان است و همچنین مهم ترین منبع درآمد، اشتغال و ثروت در بسیاری از کشورهاست. اما گردشگری برای آن که بتواند به این رشد سریع و نقش مؤثر خود در زمینۀ تولید درآمد و اشتغال ادامه دهد و به نیازهای متنوع بازار پاسخ مناسب دهد نیازمند تلفیق با نوآوری و کارآفرینی می باشد.
در سال های اخیر کارآفرینی در حوزۀ گردشگری اهمیت روزافزونی پیدا کرده است و به نوعی نیروی محرک این صنعت بوده است.
گردشگری به طور سنتی متشکل از بنگاه های کوچک و متوسط می باشد چراکه اکثریت تسهیلات و خدمات گردشگری از طریق این نوع کسب و کارها اداره و ارائه می شوند و همین امر مقدمه ای برای ابداع نوآوری ها می باشد.
کارآفرینان از طریق کسب و کارهای کوچک و متوسط می توانند تأثیر زیادی در موفقیت هر صنعتی از جمله گردشگری داشته باشند؛ چراکه این صنعت به میزان زیادی بر تغییر سریع در رفتار مصرف کننده یا مشتری وابسته می باشد.
کسب و کارهای کوچک این مزیت را دارند که موانع کمی برای ورود آن ها به بازار خدمات وجود دارد و به علاوه به خاطر انعطاف پذیری بالایی که دارند، قادر هستند تقاضاها و نیازهای متنوع مشتریان را از طریق ارائه خدمات در خور و مناسب برآورده سازند.
کارآفرینی برای تأمین تقاضاها و نیازهای سریع التغییر مشریان گردشگری امری حیاتی است و شاید تنها راه آوردن محصولات نوآورانه و بدیع به بازار است تا بتواند چشم مشتری مشکل پسند را بگیرد و دوام و بقای کسب و کارهای گردشگری را تأمین نماید.
کشورهایی که در صنعت توریسم موفق هستند به عواملی همچون زیرساخت های درست، برنامه ریزی های بلند مدت در حوزۀ گردشگری و توریسم، توجه به نیاز توریست های کشورهای مختلف، فراهم کردن امکانات رفاهی و گردشگری، تبلیغات که از مهم ترین ارکان جذب توریست و گردشگر برای هر کشور است، برنامه ریزی برای ارائه خدمات و توجه به کیفیت خدمات و نحوۀ ارائه آن بسیار توجه کرده اند. به طوری که از کوچک ترین موضوع، پتانسیل توریستی به وجود می آورند.
امروزه سفر به عنوان یکی از نیازهای زندگی مدرن در جهان مطرح است و این نیاز، رشد و توسعۀ صنعت گردشگری را به دنبال دارد. ظرفیت پتانسیل های فرهنگی، تاریخی و طبیعی بالقوه بالایی که در استان کرمانشاه وجود دارد امکان جذب گردشگران داخلی و خارجی را افزایش می دهد.
اما نکتۀ قابل تأمل ارائۀ صحیح و دقیق امکانات و تسهیلات و توجه هرچه بیشتر به نیازهای توریست است که باید از طرف مسئولان مورد توجه قرار گیرد تا پتانسیل های یاد شده بالفعل گردد.
ویژگی بارز کارآفرینی گردشگری همانطور که ذکر شد، اشتغال سریع و درآمد زیاد است صنعتی که ظرفیت و پتانسیل آن به وفور در استان کرمانشاه یافت می شود اما هنوز از این فرصت ها برای رشد اقتصادی استان استفاده نشده است.
این پتانسیل ها شامل آثار باستانی، تاریخی و طبیعی است که در جای جای استان وجود دارد و حالا برای کسب درآمد از این سرمایه ها، مدیریت و برنامه ریزی می ماند.
این صنعت یک ویژگی دیگر هم دارد و آن این است که در گردشگری به سرمایه گذاری زیادی نیاز نیست و با سرمایۀ اندک نیز می توان به درآمدها و سودهای بالا رسید زیرا همانطورکه گفته شد گردشگری صنعتی است که با کمترین سود، بیشترین درآمد و اشتغال را نصیب استان می کند.
زیرا همه چیز از جمله آثار و اماکن باستانی، تاریخی و طبیعی برای این کار در اغلب نقاط استان وجود دارد.
در صنعت گردشگری بنابه اظهار صاحب نظران به ازای ورود هر گردشگر به استان حداقل ۵ شغل ایجاد می شود و میزان اشتغال بخش گردشگری نیز ۱۱/۲ برابر سریع تر از سایر بخش هاست.
اشتغال، درآمد، تفریح از نیازهای اساسی بشر است و همۀ این ها در گردشگری وجود دارد و این صنعت ظرفیت پاسخگویی به همۀ این ها را در اختیار دارد و همچنین به دلیل چهارفصل بودن استان استفاده از اماکن و آثار دیدنی در طول سال امکان پذیر است. به عبارتی دیگر گردشگری در استان را می توان صنعتی برای تمام فصول دانست و در این شرایط اگر زیرساخت های گردشگری شامل: راه، اقامت گاهها، هتل و مراکز پذیرایی استاندارد سازی شود، آنگاه همه چیز برای رشد درآمد و اشتغال فراهم می شود.
گردشگری و صنایع دستی و هنرهای سنتی دو صنعت مکمل هم هستند و در رشد یکدیگر تأثیر گذارند.
از این رو باید این دو صنعت را با هم مورد توجه قرار داد، خوشبختانه در استان کرمانشاه به دلیل تنوع صنایع دستی، میزان فرصت های شغلی نیز زیاد خواهد بود.
بر اساس پیش بینی سازمان تجارت جهانی تا سال ۲۰۲۰ تعداد مسافرت های توریستی به رقمی بالغ بر ۱/۶ میلیارد خواهد رسید و بیش از ۵۰ درصد معضل اشتغال در کشورهای درحال توسعه از این طریق قابل رفع خواهد بود.
با آموزش و مشاورۀ کارآفرینان این صنعت می توان با توجه به قابلیت های موجود به سوی توسعۀ پایدار اقتصادی گام برداشت.
گردشگری از نظر کسب درآمد در کشور بعد از صنعت خودروسازی و نفت قرار دارد اما این دو صنعت مثل صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال غیر مستقیم نقش ندارد.
راه هایی برای گسترش کارآفرینی و گردشگری در استان
• توسعۀ کسب و کارهای کوچک خانگی و جمعی
• جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی
• تربیت راهنمایان تور
• حمایت از ابداعات، اختراعات و نوآوری های متحول کننده در صنعت گردشگری
• تأکید بر آموزش و پرورش در توسعۀ کارآفرینی و تشکیل کلاس های کارآفرینی جهت مدیران صنعت گردشگری
• حمایت مالی از کارآفرینان در این صنعت به صورت وام های بلند مدت با بازپرداخت حداقل بیست ساله و بهرۀ پایین
• ایجاد مراکز فروش جهت تولیدات صنایع دستی
• آموزش خردسالان جهت شناساندن صنعت گردشگری و آشنایی بیشتر آن ها با جاذبه های گردشگری به وسیلۀ برگزاری تورهای داخل استانی
• آموزش، همواره در صنایع دستی و گردشگری نقش کلیدی ایفا می کند
همۀ موارد یاد شده در بالا می توانند از جمله راه های گسترش کارآفرینی در صنعت گردشگری مؤثر واقع شوند.
استان کرمانشاه با داشتن بیش از ۴۰۰ هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از ۲۲۰۰ مورد آن ثبت ملی شده و یک اثر ثبت جهانی شده به نام بیستون، ۵۰ منطقۀ نمونۀ گردشگری، ۱۴ روستای هدف گردشگری، جاذبه های طبیعی بی شمار همچون رودها، ارتفاعات، کوه ها، دره ها، غار ها، جنگل و دشت، وجود فرودگاه بین المللی، وجود بازارچه های مرزی، وجود بزرگراه کربلا، وجود بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، هم جواری با هردو قسمت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، وجود بزرگترین پایانۀ مرزی خاورمیانه در خسروی و … شرایط مساعدی برای توسعۀ صنعت گردشگری و کارآفرینی در استان کرمانشاه را به همراه دارد.
استان کرمانشاه به واسطۀ مرکزیت غرب کشور و همان طور که ذکر شد هم جواری با کشور عراق، بازار خوبی برای صنعت گردشگری دارد و می تواند گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب کند.
طرح «کرمانشاه ۲۰۲۰» که با رویکرد توسعۀ صنعت گردشگری ارائه شده است با توجه به امکانات بالقوه فراوانی که در زمینۀ گردشگری در استان وجود دارد باید تلاش شود مسئولین محترم و فعالان حوزۀ گردشگری و توریسم با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کنند که ان شاءالله این مهم به وقوع بپیوندد و شاهد یک جهش بزرگ در صنعت گردشگری استان شویم تا در کنار رونق اقتصادی و فرهنگی استان، بخش اعظمی از معضل بیکاری نیز در این راستا مرتفع گردد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

8 + 2 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>