چهارشنبه , ۲۰ آذر ۱۳۹۸
آخرین خبرها

مدیریت استرس برای تبدیل به رفتار مفید

image_print

استرس همیشه منفی نیست و در موارد زیادی، خوشایند و مفید می‌باشد زیرا اثربخشی دستگاه قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد. بنابراین استرس، فقط پاسخ به عامل زیان‌ بخش نیست بلکه پاسخی‌ است در مقابل هرگونه درخواست بدن که در معرض آن قرارمی‌ گیرد
وجود استرس در محیط زندگی، امری
اجتناب ناپذیر و حتی برای رشد روانی، ضروری‌ است اما آن چه باعث بروز بیماری می شود، ناتوانی در مقابله با درجات غیرعادی و بسیار شدید استرس
می‌ باشد که به صورت واکنش‌ های فیزیولوژیکی و روانی بروز می‌ کند.
نقش مغز در ایجاد استرس
در شرایط استرس، به مغز فرمان می‌ رسد تا بدن را آماده مقابله با محیط استرس‌ زا کند. فرمان از مغز، به غده‌ فوق‌ کلیه می رسد و هورمون کورتیزول (هورمونی که باعث سازش بدن در برابر فشار روانی می شود)، رها شده و وارد خون می‌ گردد.
در برخی از مطالعات، ارتباط بسیار بالایی بین فشارهای روانی و بیماری مشاهده شده و در برخی دیگر، این همبستگی ها در عین معنادار بودن، چندان قوی نبوده است.
اگر فرد مدتی طولانی در محیط پر فشار و
استرس زا قرار داشته باشد، چون به فرمان مغز، «کورتیزول» بیش‌تری وارد خون می‌شود، در نتیجه فشارخون بالا می رود. هم چنین برای انرژی بیشتر، «کورتیزول»، پروتئین و چربی را به قند تبدیل می‌کند، بنابراین قندخون نیز بالا می‌رود. زمانی‌ که پروتئین بدن کم شود، قدرت دفاعی بدن در برابر میکروب‌ ها، عفونت‌ ها و ویروس ها کاهش یافته و فرد، آسیب پذیر می گردد بنابراین فرد بسیار سریع به بیماری های متعددی دچار می‌ شود.
در معرض استرس‌ های طولانی مدت و سخت قرار گرفتن، منجر به بی‌قراری، آشفتگی، رفتارهای
اعتیاد آور، پر تحرکی، جلوگیری از رشد تیروئید، فشارخون بالا، چاقی و… می شود.
راه‌ کارهای تبدیل استرس به یک فرآیند مفید
۱- داشتن رژیم غذایی سالم؛ (کم‌چربی با پروتئین بالا و قند کم)
۲- داشتن فعالیت فیزیکی؛ زیرا هر چه فعالیت فیزیکی کم تر باشد، خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، بیش‌تر است.
۳- داشتن شخصیت خوش‌ بین؛ زیرا اگر بدانیم زندگی و محیط اطراف‌ مان، تحت‌ کنترل خودمان است و می توانیم آن را به‌ نفع خود تغییر دهیم، باعث می شود کارخانه‌ داروسازی مغز، هورمون‌ های شادی بخش مانند «آندورفین» را هر چه بیش‌تر ترشح کند.
۴- داشتن اعتماد به محیط اطراف و احساس امنیت؛ زیرا داشتن فرهنگ تهدیدکننده‌ می تواند فرد را در معرض استرس و بیماری های جسمانی قرار دهد.
۵- استفاده از تکنیک‌ های آرام بخش و ورزش‌ های نرم؛ زیرا باعث می شود هورمون‌ های شادی بخش بیش‌تری از دستگاه عصبی و غدد مربوطه، ترشح شود.
۶- شناسایی منبع استرس، نزدیک شدن به آن، تغییر دادن آن و برنامه ریزی مناسب
۷- ابداع یک راه کار مبارزه ای، برای نمونه کسب حمایت اجتماعی و عاطفی دیگران
۸- استفاده از کاهش‌دهنده‌ های شیمیایی استرس مانند داروهای آرام‌ بخش با تجویز پزشک
۹- روی آوردن به مذهب و آرامش درون
تهیه و تنظیم:
مرکز خدمات روانشناسی آرامش
معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

2 + 3 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>