چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۳۹۶
آخرین خبرها

کرمانشاه شهری بدون اکوسیستم استارتاپی

image_print

9

بنفشه نوروزی – فعال گردشگری

زیست بوم مناسب برای شکل گیری و بالندگی کسب و کارهای نوپا، متشکل از مجموعه ایی از عناصری است که بدون حضور آنها نمی توان به رشد و ارتقای وضعیت استارتاپ کشور در این حوزه امیدی داشت، چنین فضایی از پاره ایی از عناصر فرهنگی-رفتاری چون فرهنگ کارآفرینی و قدرت ریسک پذیری و میزان ترس از شکست تغذیه می کند و دست کم شش ضلع مختلف دارد:
۱- مراکز رشد و شتاب دهنده ها
۲- مراکز و شبکه های سرمایه گذاری
۳- رسانه ها
۴- سمن ها(سازمان های مردم نهاد)
۵- موسسات عمومی و دولتی مرتبط
۶- دانشگاه ها و مراکز آموزش حرفه ایی
فعالیت این مراکز با رویکرد فعالسازی فضای کسب و کارهای نوپا، مکمل و پوشش دهنده یکدیگر خواهد بود و به افزایش ثمردهی تلاش های صورت گرفته در این حوزه کمک می کند. با هم افزایی این بخش ها، فرهنگ عمومی و اشتیاق همگانی ناظر به استارتاپ ها حاکم می شود. روابط بین بخشی این اضلاع ششگانه به شکل گیری فضای تبادل تجارت و رویدادهای مرتبط منتهی می شود که بستری ضروری برای شکل گیری و همگانی شدن فضای فعالیت های نوپا به شمار می رود.
آموزش و تبادل تجربیات در استارتاپ ها با برگزاری جلسات، رویدادها و کلاس های آموزشی، وجود سرمایه گذار و یا داشتن سرمایه لازم برای شکل گیری اولیه کسب و کار، داشتن انگیزه، ایده و هدف برای کارآفرینان، حمایت دولت و ارگان های وابسته، وجود مراکز دانشگاهی و علم آموزی تخصصی در حوزه استارتاپ و پرورش و تقویت منتورهای متخصص و متعهد، از جمله زمینه هایی هستند که موجب رشد و تقویت اکوسیستم استارتاپ می شوند.
با توجه به تعاریف یاد شده می توان اجزای این اکوسیستم را به:دولت، دانشگاهها(و مراکز رشد آنها)، شتاب دهنده، پارک های علم و فناوری، سرمایه گذاران(فرشتگان سرمایه گذاری VC ها، صندوق های سرمایه گذاری، بورس،بیمه و)، رسانه ها، استارتاپ ها، مدرسان و مروجان این حوزه، رویدادها و فعالان این بخش و خود مردم تقسیم بندی کرد.
دولت با تسهیل قوانین و کمک های سیاستی ابلاغی خود، برنامه های مالیاتی و…می توان نقش مناسبی ایفا کند.
دانشگاهها با بهره گیری از اساتید فعال در این حوزه و تأمین سرمایه می توانند خون تازه ای به این اکوسیستم وارد کنند و همچنین با بهره گیری از مراکز رشد به ایجاد استارتاپ ها کمک کنند.
شتاب دهنده ها با امکانات خود و ترویج این فرهنگ و آموزش و حمایت از استارتاپ ها می توانند به آنها خدمات ارایه کنند.
پارک های علم و فناوری هم با تعامل نزدیک با دولت می توانند با اعطای تسهیلات و سایر حمایت ها سهم بسزایی در این اکوسیستم داشته باشند.
سرمایه گذاران با تأمین سرمایه و انتقال تجربه و تقویت شبکه ها می توانند به رشد و شکوفایی اکوسیستم و حفظ انگیزه آنها کمک شایانی داشته باشند.
رسانه ها (و حتی ناشران) می توانند با انعکاس مناسب و ترویج آموزش و اخبار این حوزه یکی از مهمترین نقش های این اکوسیستم را داشته باشند.
خود استارتاپ ها که هسته اصلی این اکوسیستم و قلب آن هستند، باعث رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه خواهند شد.
رویدادها یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش های این اکوسیستم هستند که در بخش های مختلفی طبقه بندی می شوند و وظیفه گسترش این اکوسیستم را دارند.
فعالان این حوزه با مشارکت در سایر اجزاء به یاری سایر بخش ها و ترویج فرهنگ استارتاپی می پردازند. این افراد ممکن است در هریک از بخش ها حضور داشته باشند و به صورت شخصی هم به مشارکت بپردازند.
مردم (کاربران)، بزرگترین بخش این اکوسیستم هستند که سایر بخش ها اگر توجهی به این بخش نداشته باشند، نمی توانند بسیاری امور را انجام دهند. نهایتأ مردم مشتریان استارتاپ ها هستند. مردم از طریق ورود به رویدادها و دانشگاه ها به صورت هدفمند به تعامل با این اکوسیستم می پیوندند، اگر مردم فرهنگ استارتاپی را درک نکنند و یا با آن تعامل نداشته باشند، کل اجزای این فضا ممکن است از هم بپاشد و برعکس می توانند با حمایت و همراهی خود، بنیان و پای این اکوسیستم باشند و آن را جلو ببرند
استان کرمانشاه از سال ۹۴ وارد حوزه استارتاپ شد و با برگزاری استارتاپ ویکند هایی سعی کرده است علاقه مندان را به این حوزه وارد کند.
در حال حاضر وجود شتاب دهنده، مراکز رشد، پارک علم و فن آوری و شرکت های خصوصی در راستای اکوسیستم استارتاپی در استان کرمانشاه، تلاش می کنند تا خون تازه ایی به فضای استارتاپ کرمانشاه وارد کنند اما متاسفانه بعد از گذشت ۲ سال هنوز استان کرمانشاه نتوانسته است اکوسیستم منسجمی را در این بخش به وجود آورد.
از مهمترین معضلات این بخش؛ عدم همکاری و هماهنگی سازمانها و نهاد های مرتبط با این اکوسیستم دراستان و همچنین عدم گسترش فرهنگ سازی استارتاپی در طول این زمان است، همین ضعف موجب شده است تا کنون استارتاپ ها رشد خاصی نداشته باشند.
همانطور که اشاره شد رسانه ها یکی از بخش های اکوسیستم استارتاپ ها در هر زیست بوم هستند، رسانه جامع کارآفرینی و استارتاپی «کرمانشاه مگ» بعنوان اولین رسانه کارآفرینی و استارتاپی در استان کرمانشاه است که با هدف حمایت از استارتاپ ها و رساندن صدای کارآفرینان به گوش جامعه و مسئولین و کمک به استارتاپ ها در جهت موفقیت آنها راه اندازی شده است که به معرفی و پوشش خبری در این حوزه ها می پردازد. این رسانه در بهمن ماه رونمایی خواهد شد و به طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
راه اندازی فعالیت های استارتاپی می تواند نقش مهمی در کاهش معضل بیکاری در استان داشته باشد. رسانه «کرمانشاه مگ» در این راستا می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه و بستر سازی شرایط مناسب برای فعالیت استارتاپ ها و کارآفرینان استان کرمانشاه فراهم نماید.
امید است با همکاری تمامی ارگان ها، شرکت ها و واحدهای ذی نفع و همچنین همراهی جامعه کرمانشاهی بتوان در راستای ساخت، رشد و تقویت زیست بوم استارتاپی کرمانشاه گامی رو به جلو برداشته شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

6 + 4 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>