جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
آخرین خبرها

راز سالم ماندن با داشتن فعالیت بدنی

image_print

کامران سعیدی – کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه

تعریف فعالیت بدنی:
به هرگونه فعالیت یا حرکت بدن که در اثر انقباض و انبساط عضلات اسکلتی ایجاد شده و نیازمند صرف انرژی است، فعالیت بدنی گفته می شود.
آیا داشتن فعالیت بدنی مناسب اهمیت دارد؟
فعالیت بدنی منظم و آمادگی جسمانی خوب
می تواند باعث ارتقای سلامت شود، به پیشگیری از از بیماری ها کمک نماید یا بخشی از دارمان بیماریها باشد، علاوه بر این فعالیت بدنی کیفیت زندگی و سلامت شما را نیز با توجه به موارد ذیل بالا می برد:
چربی بدن شما کاهش یافته و با جلوگیری از چاقی، باعث بهتر شدن ظاهر شما و افزایش توان و قدرت انجام کار و فعالیت می شود.
طول عمر شما زیاد و جلوی پیری زودرس را می گیرد.
احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت و احساس نشاط، سبکبالی و شادابی می کنید.
می توانید با فشارهای ناشی از زندگی، مسائل تحصیلی، شغلی و اجتماعی به نحو بهتری کنار بیایید و بهتر بر فشارهای روحی (استرس) مسلط شوید.
اعتماد به نفس شما افزایش می یابد، جرات و شهامت بیشتری پیدا می کنید، نقاط ضعف و قوت خود را بهتر شناخته و آنها را می پذیرید، همچنین صبر و تحمل بیشتری در مقابل مشکلات خواهید داشت.
ظرفیت ذهنی شما افزایش می یابد و هوشیاری شما بیشتر می شود.
ویژگی های مثبت در افرادی که
فعالیت بدنی کافی و مناسب دارند:
آنها با حوصله و فعال بوده و کارهای خود را با دقت بیشتری انجام می دهند.
انرژی بالایی دارند و به همین علت، دیرتر خسته
می شوند و در نتیجه کارها را در مدت زمان کمتری و با شادابی بیشتر تمام می کنند.
تصور بهتری از زندگی دارند و دید آنها نسبت به خود و امور زندگی مثبت و واقع بینانه است.
این افراد چون کمتر دچار فشارهای روانی و عصبی می شوند و بدن و عضلاتی سالم دارند، از دردهای عضلانی و خستگی زیاد در امان هستند و احتمال زمین خوردن و شکستی استخوان در آنها بسیار کمتر می شود.
فعالیت بدنی منظم
نیز موجب کاهش خطرات زیر می شود:
پرفشاری خون، چربی خون، ابتلا به بیماری قند، سکته قلبی، سکته مغزی، پوکی استخوان و بعضی از سرطان ها
فعالیت بدنی در کودکان، جوانان، زنان و مردان در همه سنین توصیه می شود
انواع تحرک بدنی را بشناسیم
فعالیت بدنی می تواند سبک (مانند پیاده روی آرام، باغبانی و انجام کارهای سبک منزل مثل گردگیری)، متوسط (مانند پیاده روی تند،
دوچرخه سواری تفریحی، شنا، کار با وسایل ورزشی) و شدید (مانند دویدن، تنیس، ورزشهای هوازی، کوهنوردی، ژیمناستیک و…) باشد.
لازم به توضیح است در هنگام فعالیت بدنی متوسط معمولا توان صحبت کردن دارید اما قادر به داد زدن و صحبت با صدای بلند نیستید و در هنگام فعالیت بدنی شدید توان صحبت با عبارت های کوتاه را دارید اما بیان جملات بلند امکان پذیر نیست.
داشتن زندگی پر تحرک یک ضرورت برای حال و آینده ماست.
حداقل ۱۰ هزار قدم پیاده روی روزانه در زندگی روزمره و یا ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز با شدت متوسط برای حداقل ۵ بار در هفته و یا ۲۵ دقیقه فعالیت شدید در روز حداقل ۳ بار در هفته برای بزرگسالان توصیه می شود. دانش آموزان در سنین مدرسه باید روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند.
به هر حال فعالیت بدنی کم، بهتر از بی تحرکی است، بنابراین اگر فعالیت های منظم مطابق توصیه های بالا برایتان مقدور نمی باشد لااقل در کارهای روزمره به انجام فعالیت هایی مانند باغبانی، شستشوی ماشین و… بپردازید.
آیا شما
برای انجام فعالیت بدنی بهانه می آورید؟
دلایل شایع نداشتن فعالیت بدنی:
وقت ندارم، دوست ندارم، عرق می کنم، به من آسیب می زند، نمی دانم چکار کنم یا برای من مهم نیست، برخی بهانه هایی هستند که افراد برای
بی تحرکی خود می آوردند.
هیچگاه برای شروع فعالیت بدنی و پشت سر گذاشتن کم تحرکی دیر نیست از همین امروز شروع کنید، پیاده روی یا قدم زدن آسانترین، ارزان ترین و کم عارضه ترین روش برای گام برداشتن در جاده تندرستی، نشاط و سلامتی است.
راههای برطرف نمودن موانع:
اگر احساس می کنید وقت کافی برای فعالیت بدنی ندارید، ضمن انجام کارهای خود، فعالیت بدنی نیز انجام دهید، مثل استفاده از دوچرخه ثابت هنگام مطالعه و انجام حرکات کششی هنگام تماشای تلویزیون.
اگر احساس می کنید انرژی برای انجام فعالیت بدنی ندارید، باید بدانید که انجام فعالیت بدنی در واقع به شما انرژی می دهد و بعد از مدت کوتاهی از انرژی زیادی که در خود احساس خواهید کرد، شگفت زده می شوید (پس حتما بلند شوید)
اگر لوازم مناسب برای انجام فعالیت بدنی ندارید، فعالیت هایی را انتخاب کنید که به وسایل خاصی نیاز نداشته باشند، مانند آهسته دویدن، قدم زدن یا نرمش کردن در مکان های در دسترس از جمله پارکینگ منزل، پارکها، مراکز تفریحی، باشگاه ها.
اگر مهارت ندارید و نمی دانید چگونه فعالیت بدنی داشته باشید، با فعالیت هایی شروع کنید که برای انجام آنها نیاز به یادگیری مهارت های جدید نداشته باشید مانند قدم زدن، بالا رفتن از پله یا آهسته دویدن با دوستانی تمرین کنید که یا مانند شما تازه کار هستند یا تجربه بیشتری دارند و می توانند به شما آموزش دهند. دنبال باشگاه های ورزشی یا تفریحات خارج از محل کار و مدرسه که در آنها فعالیت های بدنی انجام می شود بگردید و در آنها عضو شوید.
اگر احساس می کنید فعالیت بدنی خسته کننده است. به علایق خود توجه کنید، مثلا به جای دویدن، دوچرخه سواری و به جای وزنه برداری تمرینات کششی انجام دهید به جای در خانه نشستن، یک فعالیت بدنی در بیرون از خانه و به جای تمرین انفرادی خسته کننده، با یک گروه از دوستان، همکاران یا با اعضای خانواده تان تمرین کنید.
شما نمی توانید گذشته را عوض کنید، ولی
می توانید از گذشته یاد بگیرید. هنگامی که موقعیت مشابهی پیش می آید می توانید به شیوه متفاوتی عمل کنید و امروز خوشحال تر، کارآمدتر و موفق تر باشید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

8 + 2 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>