شنبه , ۵ اسفند ۱۳۹۶
آخرین خبرها

پویش ملی مبارزه با سرطان / سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید اصول ده گانه در پیشگیری از سرطان

image_print

طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت، از ۴۰ درصد سرطان ها می توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، با انجام خودمراقبتی و مراجعه به موقع و تشخیص زودهنگام
درمان پذیر ترند.
در اینجا به اصول مهم ده گانه برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان اشاره می کنیم:
۱-از مصرف دخانیات پرهیز کنید: استفاده از هر یک از فرآورده های توتون مانند سیگار، پیپ و قلیان خطرناک و سرطان زا است. حتی اگر سیگار هم
نمی کشید، از نشستن در جاهایی که افراد دیگری سیگار می کشند خودداری نمایید. هر چه زودتر سیگار را ترک کنید، سود بیشتری می برید.
۲-فعالیت بدنی منظم داشته باشید: فعالیت بدنی منظم احتمال ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد فعالیت بدنی مطلوب یعنی اینکه در طی هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید به طوری که ضربان قلب شما بالا برود. از نشستن طولانی مدت از جمله برای تماشای تلویزیون بپرهیزید.
۳-روزانه ۵ وعده میوه و سبزی بخورید: روزانه ۵ وعده از سبزی ها و میوه ها استفاده کنید.
از روش های صحیح پخت مانند ، بخارپز، آب پز و پخت ملایم در حرارت کم استفاده کنید. غذاهای نیم سوخته و سوخته ،کباب، جوجه کباب، ته دیگ، سیب زمینی و پیاز داغ سوخته را مصرف نکنید.مصرف قند و شکر تصفیه شده را کاهش دهید. مصرف نمک را محدود کنید و برای طعم دار کردن غذا از ادویه و چاشنی گیاهی استفاده کنید.از مصرف مشروبات الکلی پرهیز نمایید. هر چه میزان مصرف الکل بیشتر و طول دوره ی آن طولانی تر باشد، احتمال سرطان افزایش می یابد از مصرف فست فوود، سوسیس و کالباس و مواد غذایی کنسرو شده که حاوی مواد نگهدارنده می باشند، جدا خود داری کنید
۴-مصرف قند، نمک و روغن خود را کاهش دهید: مقادیر زیاد قند و شکر سمومی را در بدن تولید می‌کند که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان به ویژه در پانکراس می‌شود. نقرس و بیماریهای کلیوی نیز می‌تواند از عوارض مصرف زیاد مواد قندی و شیرین باشد. مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.
۵- وزن خود را مدیریت کنید: وزن بالا احتمال انواع سرطان به خصوص پستان، پروستات و روده بزرگ را افزایش می دهد. مصرف مواد غذایی
نشاسته ای را کم کنید و از رژیم های غذایی که از نظر میوه جات و سبزی جات تازه غنی هستند، استفاده کنید. مصرف نمک و شکرو روغن را محدود کنید .
۶- از پوست خود محافظت کنید: سعی کنید در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید به خصوص از ساعت ۱۰ صبح تا ۴عصر. اما باید توجه کرد که به میزان مناسب نور ملایم خورشید به بدن برسد چرا که در غیر این صورت، دچار کمبود ویتامین D خواهید شد. در صورتی که مجبورید در تماس طولانی مدت با تابش آفتاب باشید، از کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب گیر، عینک آفتابی و پوشش مناسب مثل لباس سفید، آستین دار و یقه بلند استفاده کنید.
۷- الکل ننوشید و از مواد مخدر استفاده نکنید: از مصرف مشروبات الکلی به هر شکل پرهیز نمایید. هر چه میزان مصرف الکل بیشتر و طول
دوره ی آن طولانی تر باشد، احتمال سرطان افزایش می یابد. همچنین استفاده ازهرنوع مواد مخدر (سنتی یا صنعتی) خطر ابتلا به انواع سرطان ها را افزایش می دهد .
۸- آلاینده های سرطان زا را بشناسید و از خود محافظت کنید: برخی از مشاغل شامل کشاورزی، سم پاشی، نقاشی، مبلسازی، کار در صنایع آهن، فولاد، زغال سنگ و لاستیک خطر برخی سرطان ها را افزایش می دهند.از تماس با آفت کشها بپرهیزید.
از برخورد غیرضروری با اشعه ایکس تا حد امکان پرهیز کنید. تا حد ممکن سطوح کاری را عاری از گرد و غبار و مواد شیمیایی نگه دارید.
۹- با خود، دیگران و محیط زیست مهربان باشید: از تنش و اضطراب پرهیز کنید. اضطراب سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند.
۱۰- علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسید و به موقع به پزشک مراجعه نمایید : ابتلای به سرطان در اقوام درجه یک، تغییر در خال های پوستی، زخم های بدون بهبود، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت، اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال یا یبوست طولانی، خونریزی غیر طبیعی ادرار، مدفوع، واژن، نوک پستان، بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل از علایم هشدار دهنده سرطان هستند .
به یاد داشته باشید وجود این علایم نشان دهنده ابتلا قطعی به سرطان نیست اما لازم است پیگیری شود.
تهیه و تنظیم: معاونت بهداشتی استان کرمانشاه گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها
بهمن ۹۶

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

8 + 1 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>