شنبه , ۵ اسفند ۱۳۹۶
آخرین خبرها

ویتامین D و سلامتی

image_print

ویتامین D یک ریزمغذی است که در بعضی از غذاها یافت می شود و با کمک به جذب کلسیم برای سلامتی و استحکام استخوان ها در بدن ضروری است. افرادی که ویتامین D کمی جذب می کنند ممکن است استخوان های نرم، نازک و شکننده ای داشته باشند. این شرایط را در کودکان با عنوان راشیتیسم و در بزرگسالان استئومالاسی می شناسند ویتامین D کارهای بسیار مختلفی در بدن انجام می دهد. از جمله نقش های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- نیاز برای انقباض عضله ها
۲- نیاز برای انتقال پیام عصبی در سیستم اعصاب بدن
۳- تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها
چه غذاهایی حاوی ویتامین D هستند؟
به طور طبیعی ویتامین D در غذاهای کمی یافت
می شود. اصلی ترین منبع غذایی ویتامین D روغن ماهی می باشد و در زرده تخم مرغ، جگر، قارچ و لبنیات به مقدار اندک یافت می شود.
وقتی که پوست به طور مستقیم در برابر تابش نور خورشید قرار بگیرد ویتامین D می سازد و اکثر افراد مقداری از ویتامین D مورد نیاز خود را از این طریق به دست می آورند. نوری که پس از عبور از شیشه به پوست می تابد ویتامین D تولید نمی کند، هوای ابری باعث کاهش دریافت این ویتامین می شود.
افرادی که به میزان کافی در برابر نور خورشید قرار
نمی گیرند لازم است که منابع خوب ویتامین D را در رژیم غذایی خود اضافه کنند یا از مکمل های غذایی استفاده کنند.
چه افرادی در معرض خطر ویتامین D هستند
نوزادان شیرخوار: به دلیل اینکه شیرمادر مقادیر مورد نیاز ویتامین D را ندارد و نوزادان شیرخوار نیاز به
مکمل یاری دارند.
افراد مسن: به دلیل اینکه توانایی بدنشان در تولید ویتامین D از نور خورشید کاهش یافته است.
افراد چاق: به دلیل اینکه چربی به ویتامین D متصل شده و از انتقال آن به خون جلوگیری می کند
اگر میزان کافی ویتامین D دریافت نکنیم چه مشکلاتی پیش می آید:
افرادی دچار کمبود ویتامین D می شوند که میزان مناسب از طریق غذا و یا نور خورشید دریافت نکنند و یا به دلیل مشکلات کبدی، کبد آنها توانایی تولید فرم فعال ویتامین D را نداشته باشند.
در کودکان کمبود ویتامین D باعث راشیتیسم شده که در آن استخوان ها نرم و خمیده می شوند و در بزرگسالان سبب استنومالاسی شده که باعث درد استخوانی و ضعف عضلانی می گردد
تاثیر ویتامین D بر روی سلامت چیست؟
مطالعات اخیر نشان می دهد که این ویتامین در اختلالات استخوانی و بعضی سرطان ها نقش موثری دارد.
اختلالات استخوان: با افزایش سن (به خصوص در زنان) استخوان ها شکننده تر شده و ممکن است با یک افتادن ساده بشکنند. یکی از دلایل مهم آن کمبود میزان کافی کلسیم و ویتامین D در طولانی مدت است مطالعات مختلف نشان می دهد مکمل یاری با ویتامین D و کلسیم خطر پوکی استخوان و شکستگی را کاهش می دهد. شما باید برای دریافت مقدار مورد نیاز خود با پزشک معالج خود مشورت کنید
فاطمه محبوبی
کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

6 + 2 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>