ویتامین D و سلامتی

ویتامین D یک ریزمغذی است که در بعضی از غذاها یافت می شود و با کمک به جذب کلسیم برای سلامتی و استحکام استخوان ها در بدن ضروری است. افرادی که ویتامین D کمی جذب می کنند ممکن است استخوان های نرم، نازک و شکننده ای داشته باشند. این شرایط را در کودکان با عنوان راشیتیسم و در بزرگسالان استئومالاسی می شناسند ویتامین D کارهای بسیار مختلفی در بدن انجام می دهد. از جمله نقش های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- نیاز برای انقباض عضله ها
2- نیاز برای انتقال پیام عصبی در سیستم اعصاب بدن
3- تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها
چه غذاهایی حاوی ویتامین D هستند؟
به طور طبیعی ویتامین D در غذاهای کمی یافت
می شود. اصلی ترین منبع غذایی ویتامین D روغن ماهی می باشد و در زرده تخم مرغ، جگر، قارچ و لبنیات به مقدار اندک یافت می شود.
وقتی که پوست به طور مستقیم در برابر تابش نور خورشید قرار بگیرد ویتامین D می سازد و اکثر افراد مقداری از ویتامین D مورد نیاز خود را از این طریق به دست می آورند. نوری که پس از عبور از شیشه به پوست می تابد ویتامین D تولید نمی کند، هوای ابری باعث کاهش دریافت این ویتامین می شود.
افرادی که به میزان کافی در برابر نور خورشید قرار
نمی گیرند لازم است که منابع خوب ویتامین D را در رژیم غذایی خود اضافه کنند یا از مکمل های غذایی استفاده کنند.
چه افرادی در معرض خطر ویتامین D هستند
نوزادان شیرخوار: به دلیل اینکه شیرمادر مقادیر مورد نیاز ویتامین D را ندارد و نوزادان شیرخوار نیاز به
مکمل یاری دارند.
افراد مسن: به دلیل اینکه توانایی بدنشان در تولید ویتامین D از نور خورشید کاهش یافته است.
افراد چاق: به دلیل اینکه چربی به ویتامین D متصل شده و از انتقال آن به خون جلوگیری می کند
اگر میزان کافی ویتامین D دریافت نکنیم چه مشکلاتی پیش می آید:
افرادی دچار کمبود ویتامین D می شوند که میزان مناسب از طریق غذا و یا نور خورشید دریافت نکنند و یا به دلیل مشکلات کبدی، کبد آنها توانایی تولید فرم فعال ویتامین D را نداشته باشند.
در کودکان کمبود ویتامین D باعث راشیتیسم شده که در آن استخوان ها نرم و خمیده می شوند و در بزرگسالان سبب استنومالاسی شده که باعث درد استخوانی و ضعف عضلانی می گردد
تاثیر ویتامین D بر روی سلامت چیست؟
مطالعات اخیر نشان می دهد که این ویتامین در اختلالات استخوانی و بعضی سرطان ها نقش موثری دارد.
اختلالات استخوان: با افزایش سن (به خصوص در زنان) استخوان ها شکننده تر شده و ممکن است با یک افتادن ساده بشکنند. یکی از دلایل مهم آن کمبود میزان کافی کلسیم و ویتامین D در طولانی مدت است مطالعات مختلف نشان می دهد مکمل یاری با ویتامین D و کلسیم خطر پوکی استخوان و شکستگی را کاهش می دهد. شما باید برای دریافت مقدار مورد نیاز خود با پزشک معالج خود مشورت کنید
فاطمه محبوبی
کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه