جمعه , ۴ خرداد ۱۳۹۷
آخرین خبرها

یادداشتی از دفتر سیاه مشقی ؛«ما همیشه برنده ایم»؛ یک کلاه گشاد پیامکی

image_print

57503435

منوچهر نجمایی

هر کاری بکنیم این دروغگویان پیامکی دست از سرمان بر نمی دارند، ترفندهایی که هر لحظه وقت و بی وقت روی گوشی های موبایل مان صدایش گوش مان را می خراشد چون هم یکی دو تا و ده تا نیست و هم زمان و مکان نمی شناسد، هر کدام سعی می کنند از این نمد پاره مخابراتی برای خودشان کلاهی دست و پا کنند و به بهانه های مختلف و دانه پاشی کلاه گشادی سر مردم بگذارند.
نمی دانم از وقتی که موبایل متولد شد وضع به همین گونه بود و یا با ورود آن به ایران شرکت های فرصت طلب آب را گل آلود کردند تا ماهی های درشت و چاق و چله بگیرند، عوام فریبی و اغواگری با دانه پاشی «جایزه» شعارهایی که همیشه عوض می شود و هر بار با رنگ و لعاب تازه ای خودش را نشان می دهد و همیشه هم بهانه اش هست به بهانه عید نوروز و اعیاد ملی و اسلامی و اگر مناسبتی هم نداشته باشیم با شیره مالی و…
پیام می آید که:
چون شما مشتری خوش حساب و نمونه ای هستید، جایزه…. تومانی به شما تعلق گرفته است. عدد…. را به این شماره پیامک کنید و جایزه تان را تحویل بگیرید و حال کنید.
چه شد که در میان این میلیونها «موبایل دار» یک دفعه خوش حساب ها برای گرفتن جایزه جداسازی می شوند فقط پیامک دهنده که حتی علاوه بر جایزه نقدی و شارژ چند هزار تومنی رایگان خودروهای اروپایی را هم جایز می دهند.
ترفندهایی که شبکه های تلویزیونی آن طرف مرزها هم به نوعی وسیع تر و با شعارهایی دهن پرکن تر برای فروش محصولات بنجل و وازده کارخانجات ورشکست شده این کار را می کنند و فضاهای مجازی و پیامکی داخلی هم علاوه بر تبلیغات محصول آن شبکه های تلویزیونی، خودشان هم از ساده اندیشی و ناآگاهی بعضی کسان که تلفن همراه را برای استفاده ضروری در اختیار دارند سوءاستفاده می کنند.
گر چه در این کلاهبرداری ها، سازمان فتای نیروی انتظامی در بسیاری از موارد مچ گیری می کند و کار قانونی اش را انجام می دهد و در هشدارهایش برای
بر حذر داشتن مردم از توجه به این تبلیغات کلاهبردارانه بیکار ننشسته است اما هنوز این کلاهبرداری های پیامکی فعال است و فراگیر.
اما بیشترین هدف و مخاطب ما وزارت ارتباطات و مخابرات است که برای درآمدزایی بیشتر بدون توجه به هویت و اصالت شرکت های تبلیغاتی، کانالهای خود را به اجاره واگذار می کند اما در عین حال هم به نعل می زند و هم به میخ.
در بحث پیامک های تبلیغاتی و نارضایی مردمی، هرازگاهی به شاکیان مزاحمت های پیامکی کد و شماره ای را اعلام می کند که با ورود به این سیستم و اگر بخواهند این پیامک هایشان قطع می شود که البته این کار مخابرات هم چند روزی بیشتر دوام نیاورد و دوباره پیامک ها شروع شد.
خب باید هم این چنین می شد چرا که مخابرات برای درآمد بیشتر با دادن مجوز و ایجاد کانال مخابراتی تبلیغات از این راه برای خودش کسب درآمد می کند ولی از نظر منطقی و قانونی ورود به حریم خصوصی اشخاص در هر شرایطی ممنوع و جرم محرز قانونی است و باید برخورد بشود، چه فرقی می کند که این حریم خصوصی محل سکونت باشد یا کسب و کار و یا اتومبیل و موبایل و تلفن ثابت، بهرحال حریم و ملک شخصی است.
البته نمی خواهیم بر چسب کلاهبرداری را به همه کانال های تبلیغاتی بزنیم ولی چه فرقی می کند
کانال های تبلیغاتی بهرحال مزاحمت فراهم می کنند.
در اواخر آذر ماه سال گذشته به دنبال اعتراضات مردمی که پیامک های تبلیغاتی در برهه ای از زمان به معضل بسیاری از مشترکان اپراتورها تبدیل شده بود با شرایطی که با مسدود شدن پیامک ها با سر
شماره های تبلیغاتی کسب و کارها به ارسال پیامک با شماره های تخصصی اقدام کرده بودند سامانه ای برای رسیدگی به این پیامک ها نیز راه اندازی شد، پیش از این محمود واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با پیامک هایی که در قبال آنها
هزینه هایی برای کاربر در نظر گرفته می شد اظهار کرده بود: هیچ شرکتی حق ندارد، بدون رضایت مشترک پیامی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند.
او هم چنین درباره پیامک های تبلیغاتی گفته بود: این پیامک ها وقت و ذهن مردم را درگیر می کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم، چرا که این روند جالب نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک مورد نیاز خود برسد.
اما در آیین نامه مصوب شورایعالی فضای مجازی خدمات پیامکی به دو دسته تقسیم می شوند.
۱- خدمات پیامک انبوه که جنبه اطلاع رسانی و تبلیغاتی دارد و بدون درخواست مشترک ارسال
می شود و هزینه ای برای مشترکان در بر نخواهد داشت، این پیامک ها پس از ارسال تحت نظارت وزارت ارشاد قرار خواهد گرفت.
۲- پیامک های ارزش افزوده که به انتخاب مشترک خواهد بود و باید بابت آن هزینه پرداخت کند و پیش از ارسال باید تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد که پس از دریافت مجوز امکان استفاده ازآن برای مشترکان وجود دارد.
البته در بخش دوم نوع پیامک ها مشکلی برای مشترکان وجود ندارد، چرا که متقاضی ارسال و دریافت پیامک مشترک و صاحب موبایل است که برای آن هم اعتراض و شکایتی وجود ندارد که در این مورد بیشترین پیامک ها از سوی بانک ها یا مراجعی است که مشترک با آنها رابطه مستقیم و تقریبا دائمی دارد که البته فرستنده هم هزینه را سالیانه به مشترک اعلام می کند که در صورت موافقت اقدام خواهد شد.
بحث ما در مورد پیامک های نوع اول است که از یک جهت بصورت انبوه و هر لحظه ای است که واقعا مشترک را کلافه می کند اگر چه به گفته مسوولان وزارت ارتباطات فناوری برای مشترک هزینه ای ندارد ولی بهرحال وقت گیر است و با اعلام زنگ پیامک و تعداد زیاد آنها مشترک باید زمانی را برای پیدا کردن پیامک ضروری و مورد نظرش صرف کند که بسا ممکن است در این وقت گیری، همه پیامک های تبلیغاتی باشد و از پیامک ضروری چیزی مخابره نشده باشد.
از جهت کلی وقتی مشترک از دریافت پیامک های غیر ضرور راضی نیست چه لزومی دارد، پیامک ارسال بشود و بخاطر درآمد شرکت مخابرات با مشکل روبرو بشود.
از این که بگذریم مگر کسی حق دارد روی مالکیت شخصی کسی مزاحمت فراهم کند، مثل اینست که یک سازمان تبلیغاتی و یا مشاغلی تابلوی تبلیغی خود را بالای سر در خانه ای که مالکیتش مال دیگری است نصب کنند.
اما از این موضوع فراتر که در ابتدای نوشتار هم بدان اشاره شد پیامک های اغوا کننده و فریبکارانی است که با عنوان های مختلف اطلاعات شخصی صاحب تلفن را دریافت می کنند و دست به کلاهبرداری می زنند.
اخیرا مخابرات اخطار کرده است که صاحبان تلفن های همراه اگر تمایلی به دریافت پیامک های تبلیغاتی ندارند می تواند با مراجعه به مرکز تلفن همراه درخواست قطع این پیامک ها را داشته باشند.
این چه کاری است وقتی سیستم پیام رسانی در اختیار خود شرکت است چه لزومی دارد مشترک با صرف هزینه رفت و آمد و وقت گذرانی برای حضور در مرکز موبایل و انجام تشریفات اداری درخواست خود را مطرح کند.
اما اینکه وزارت ارتباطات اعلام کرده پیامک ها زیر نظر و باتایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده
می شود جای شگفتی است. چرا که آیا مسوولین فیلتر و کنترل پیامک هایی که بوی کلاهبرداری می دهند تشخیص نمی دهند؟ که بعید به نظر می رسد.
اما وزارت ارتباطات و فناوری مدعی است که سامانه ۱۹۵ را برای گزارش های مردمی در مورد مزاحمتهای پیامک های تبلیغاتی راه اندازی کرده است که با بررسی محتوای پیامک هایی که بوی مزاحمت می دهد، نوع آن را مطالعه و شماره های ریپورت شده را مسدود خواهد کرد ولی شرایطی را که وزارت فناوری اطلاعات برای مسدود کردن پیامک های مزاحم گذاشته، هیچ عامل بازدارنده ای برای ارسال پیامک ها نیست، چرا که این طرح می گوید: اگر شکایت از یک شماره ای به ۵ عدد برسد و بررسی بشود که در سه روز گذشته این شماره اقدام به ارسال پیامک انبوه کرده سرویس های آن قطع خواهد شد. خود مسوولین وزارت ارتباطات هم می دانند که تعداد سامانه های پیامکی تبلیغاتی، مزاحم آنقدر زیاد است که حتی اگر هر کدام روزی یک پیامک بفرستند سر به جهنم می گذارد.
از سوی دیگر، کنترل کنندگان پیامک های تبلیغاتی از نحوه تبلیغ و ادبیات به کار رفته در پیامک به راحتی می توانند کلاهبرداری ها را تشخیص بدهند که حتی پیگرد قانونی هم دارد،پیامکی که بارها و بارها انواع و اقسام آنها را دریافت داشته ایم.
پیامک هایی که با اعلام دروغین برنده شدن فلان مبلغ به مشترک مقدمه کلاهبرداری را فراهم می کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

3 + 1 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>