شنبه , ۲۶ آبان ۱۳۹۷
آخرین خبرها

بهداشت دهان و دندان در سالمندان

image_print

با افزایش سن به طور طبیعی ترشح آب دهان کمتر
می شود، این امر موجب افزایش خشکی دهان در افراد سالمند خواهد شد، خشکی دهان یکی از مشکلات مهمی است که موجب می شود جویدن و قورت دادن غذا سخت شده و مزه غذاها کمتر احساس شود. مصرف داروهای خاص مثل زیاد کننده ادرار و داروهای آرام بخش از علل دیگر خشکی دهان می باشد. گرفتگی بینی و نفس کشیدن با دهان به خصوص هنگام خواب نیز موجب خشکی دهان خواهد شد. استفاده از آب نمک چندین بار در روز و مصرف حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات ساده و خودداری از مصرف خودسرانه دارو از راهکارهای برطرف کردن خشکی دهان است. خودداری از استعمال دخانیات و مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و در نهایت مشورت با پزشک از دیگر عوامل موثر در برطرف کردن خشکی دهان می باشد.
افراد سالمند در معرض خطر بیماریهای مزمن دهان از جمله عفونت های دندانی، پوسیدگی، ناراحتی لثه، ضایعات مخاطی خوش خیم و سرطان های دهان هستند. عوارضی همچون خشکی دهان، برفک و بیماریهای قارچی، ضایعات التهابی مربوط به دندان های مصنوعی و شقاق گوشه لب، دهان و خشکی دهان که در پی مصرف داروهای خاص ایجاد می شود از اختلالات شایع دهان در سالمندی است.همراه با افزایش سن، شکل و ساختار دندان ها تغییر پیدا کرده، زردشدگی یا تیره تر شدن دندان ها به علت تغییر در ضخامت و ترکیب عاج زیرین اتفاق می افتد. سایش ها و فرسایش های ایجاد شده نیز می تواند در تغییر شکل دندان ها موثر باشد. وضعیت اقتصادی نامناسب، فقدان بیمه، زمین گیر شدن یا نگهداری سالمند در خانه سالمندان و ناتوانی فیزیکی مانند بیماری های مفاصل از موانع برخورداری از بهداشت دهانی خوب می باشد. استفاده از دهان شویه های دارای فلوراید، نوشیدن آب، مرطوب نگه داشتن دهان… جلوگیری از پوسیدگی و کاهش اختلالات شایع دهان در سالمندی موثر است و استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. برای مراقبت از دندان ها انجام کارهای زیر ضروری است:
– در صورت پوسیدگی دندان، هر چه سریعتر برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید
– حتی اگر فکر می کنید هیچ مشکلی ندارید، سالی یک بار برای معاینه به دندانپزشکی مراجعه کنید.
– روزی یک بار با استفاده از نخ دندان، سطح بین
دندان ها را تمیز کنید، نخ دندان را قبل از مسواک زدن استفاده کنید. در این صورت لای دندان ها طی مسواک زدن بهتر شسته می شود.
– حداقل روز ۲ بار مسواک بزنید، بهتر است مسواک زدن بعد از خوردن غذا باشد.
– موهای مسواک نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد، بهتر است از مسواک نوع متوسط استفاده کنید.
– بعد از مسواک زدن، مسواک را با آب بشویید تا بقایای خمیردندان و مواد غذایی داخل آن نماند.
– هر چند وقت یکبار مسواک را عوض کنید. مسواکی که موهای آن خمیده یا نامنظم شده و یا رنگ آن تغییر کرده باشد، اصلاً مناسب نیست. معمولا از یک مسواک بیشتر از ۳ یا ۴ ماه نمی توان استفاده کرد.
– از نمک خشک یا جوش شیرین برای مسواک کردن یا شستن دندان ها با انگشت استفاده نکنید. این مواد خشک باعث ساییدگی دندان می شوند.
– پس از مسواک زدن لثه های خود را با انگشت ماساژ دهید.
– اگر در مواقع مسواک زدن، لثه شما خونریزی می کند، مسواک زدن را قطع نکنید و به دندانپزشک مراجعه کنید.
روناک عطاری
کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

4 + 6 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>