پنجشنبه , ۲۷ تیر ۱۳۹۸
آخرین خبرها

«با همین دوربین» عکس هایی از بزرگان ایران و کرمانشاه تازه ترین اثر مصوّر آینه دار ادب پارسی « ناصر گلستانفر»

image_print

بخش چهارم و پایانی

ح- مولایی فر

با همین دوربین اما نه به این سادگی بلکه ناصر گلستانفر با سخت کوشی آمیخته به کیمیای دست نیافتنی سیمرغ قله نشین قاف عشق، به خلوت انس فرهیختگان فرهنگمدار و هنر آفرین قلمرو فراخ فرهنگ و هنر راه می جوید. تاضمن فراگیری از محضر بزرگان، درصدد برمی آید تالحظه های خوش همدمی با فرزانگان ومشاهیر نام آور دیار خسروان کرمانشاه وسرزمین اهورایی ایران زمین را در قاب تصویرهایی کاملاً طبیعی با آب حیات جاودانگی جان و عمری دوباره بخشاید!
این نکته ها را شایسته است از زبان قصیده پردازی بی انباز، ادیب نکته پرداز، هنرشناسی جامع و حقوقدانی توانا، یعنی اتساد « ادیب برومند» (۱۳۰۳ ش ۱۳۹۵) ازگلستان فر در مقدمه ی کتاب تالیفی ناصر، چنین یاد می کند: « … دلبستگی ایشان به دوچیز شایسته ی تقدیرو گرامیداشت است، یکی علاقه ی کلی به شعر وهنر ودیگر دلبستگی و احترام نسبت به هنرمندان و شاعران نیکنام و پاک سیرت می باشد که شعر و هنر را وسیله ی
آزمندی های مادی قرار نداده اند و عطیه ی خداوندی را از لوث بدمنشی ها و کژرفتاریهای اخلاقی بر کنار داشته، به تباهی نکشانده اند.
آقای گلستانفر به حکم کمال پرستی به هنر عکاسی هم علاقه دارند به این جهت عکس های چندی از شاعران برجسته و هنرمندان ارجمند فراهم کرده و بر انند که این عکس ها را به شکل آلبوم یا کتابی چاپ کنندو یادگاری از چهره های شاخص را به نظر اهل دانش و بینش برسانند…» ص ۱۹
جناب گلستانفر آینه دار ادب پارسی و هنر جادویی موسیقی در عرض دو دهه به گفته ی
خودش حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ قطعه عکس ازچهره وجمال مشعلداران عرصه ی فرهنگ و ادب وهنر تصویرتهیه کرده است.
در باب عکس گرفتن از رجال برجسته ای که وی به محضرشان راه پیدا میکند میگوید:
« … وقتی می گفتم میخواهم عکس بگیرم، نه نمی گفتند و قشنگ جلوی دوربین قرار میگرفتند وبه من احترام می گذاشتند این در حالی بود که بنده جای نوه برخی از آنها بودم، در نظر بگیرید آقای معینی کرمانشاهی متولد ۱۳۰۱ است بنده متولد ۱۳۴۵، درواقع جای نوه ی ایشان را داشتم… این یک توفیقی بود که من پیدا کردم و چون از بچگی دوربین داشتم با ژست هنرمندان آشنا بودم .»
هفته نامه ی غرب شماره ۶۰۸
باز هم برای نمونه وتغییر ذائقه ی خوانندگان ارجمند، همراه باتصویری از شاعر ارزنده ی شهرمان جناب استاد « عباس درویشی» آنچه را که مولف در باب ایشان نگاشته است به پیشگاه شهروندان اهدا می شود عباس درویشی ( ۱۳۲۹ ش): « صیت گوشه نشینی او چون عنقا قاف به قاف شهر ودیار را بر گرفته است. سخن درصحن خیالش چون نقش ناقوس به هر سوی و روی رام است وچون یاقوت مذاب زینت جام، در مغز ها مستی آرد ودر دل ها راستی کارد، غزلش به درستی معنی وصورت غزل است و درمذاق جان، شیرین تر از عسل، طبع صافی او در کدام گلستان آرام میگیرد؟ وبر کنار کدام شکوفه این کام؟ جز ادیبان بهشتی سیرت وشاعران آسمانی طینت درنیابند. سروده های درویشی درکلام، شاهانه ودرتصویر آگاهانه ودرسرودن سرا پا طراوت وترانه است، فکر پیشرو و پردازش نو، ویژگی سروده های درویشی است، که این نوید را برای کرمانشاه وکوهپایه های زاگرس که همچنان برقله های غزل ونوجویی ونوگویی چهره های درخشان دارد، وباش تا صبح دولتش بدمد که درنهانخانه ی اندیشه ناگفته های فراوان دارد، « دیر زیاد» ص ۶۹
طبیعتاً درآلبوم کتاب، باهمین دوربین، با توجه به تعداد فراوان عکس هایی که گلستانفر از بزرگان کرمانشاه و ایران گرفته است و در اختیار دارد، جای خیلی از رجال ومشاهیر نامور خالی است وشهروندان گرامی علاقه مند هستند، در جلدهای بعدی، این نقصیه و فقدان چهره ی دیگر بزرگان کرمانشاهی به نحو مطلوب وشایسته ای بر طرف گردد. تا هیچ شائبه ای در ذهن ها نقش نبندد!
خواه نخواه هنرمندان اصیل و متعهد با راست اندیشی، درهوای پاک گلستان هنر، رسالت خویش را دور از مجادله واختلاف سلیقه و داد وبست های حقیرانه، ایفا گر هستند وسلیم اندیشان نیز نارسایی ها را ناشی از محدودیت های خاص دنیای نشر قلمداد می کنند نه از سَرِ…!
پایان این نوشتار را با سروده ای از زنده یاد « احمد حیدربیگی» اندیشوری از دیار اهل قلم وشمشیر، زینت می بخشیم :
« لبخند می زنند که خوشحالمان کنند
باعشوه ای وخنده ای اغفالمان کنند
این روزگار نکبت خود آفریده را
از گردش ستاره ی اقبالمان کنند
ما چون کتیبه در این کوه زنده ایم
گو باهزار شعبده ابطالمان کنند»
ص ۶۱
پایان.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

7 + 2 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>