سه شنبه , ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
آخرین خبرها

روح اله فریادی : درکرمانشاه مربیان فنی با دانش کم ، بدنسازی را اشتباه انجام می دهند

image_print

روح اله فریادی مربی مطرح بدنسازی استان ، اخیراً طی گفتگویی با رسانه ها از مشکلات موجود در رشته بدنسازی انتقاد کرد .
در ذیل گفتگوی وی را با هم مرور می کنیم :
* لطفا خودتان را معرفی کنید
ـ روح اله فریادی هستم متولد ۷ بهمن ۶۱ از بخش ماهیدشت و بزرگ شده کرمانشاه.
دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی و در مقطع دکترا هم به دلیل یکسری مشکلات از ادامه تحصیل انصراف دادم .
هم اکنون دبیر تربیت بدنی در آموزش و پرورش ناحیه یک کرمانشاه هستم .
*سوابق ورزشی‌تان‌را ذکر‌کنید(بعنوان ورزشکار)
ـ بنده از سال ۷۵ کشتی را شروع کردم ، اما به دلیل
آسیب هایی که دیدم این ورزش را کنار گذاشتم و بدنبال ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی و ورزش پاورلیفتیگ رفتم .
در مدت تحصیلم در رشته های متعددی برای دانشگاه در مسابقات کشوری شرکت کردم و چندین عنوان در منطقه و کشور کسب کردم از جمله مسابقات پرتاب وزنه مقام اول منطقه ۱۱ و پاورلیفتیگ دوم کشور و…
*از‌چه سالی وارد عرصه مربیگری شدید؟
ـ بنده بصورت جدی بعنوان مربی بدنساز از سال ۸۷ در مسابقات لیگ برتر سپک تاکرا وارد این عرصه شدن و حدود ۶ سال مربی بدنسازی در لیگ برتر سپک تاکرا با تیم ثامن الحجج بودم
سپس در لیگ دوم فوتبال مدت کوتاهی با بعثت کرمانشاه بودم که بنا به دلایلی از تیم جدا شدم و پس از آن با تیم سوپرلیگی کاراته کرمانشاه کار کردم .
در ادامه با تیم تخت شیرین در لیگ ملی بسکتبال ایران بودم که از صعود به لیگ برتر باز ماندیم و فصل بعد که همین پایان سال ۹۷ بود همزمان با دو تیم پلیمر کرمانشاه در لیگ دو فوتسال کشور بودم که به لیگ یک صعود کردیم و با تیم بسکتبال ابزارسازان درمانگر هم در لیگ یک بسکتبال کشور همکاری داشتم که بعد از ۴۰ سال به لیگ برتر صعود کردیم .
از سال ۲۰۱۳ هم بعنوان مربی بدنساز در خدمت تیم ملی سپک تاکرا بودم (در مسابقات لیگ جهانی مالزی )
سال بعد بنا به مشکلاتی که برای تیم در برزیل پیش آمد ، این تیم منحل شد و نتوانستم این سابقه را در رزومه خودم استفاده کنم و از ۲۰۱۶ هم در خدمت تیم ملی نوجوانان هندبال بودم تا سال ۲۰۱۸.
* مدارک‌ مربیگری چه رشته هایی را دارید؟
ـ در رشته های فوتبال ، فوتسال ، کبدی ، آمادگی جسمانی ، شنا و… که زیاد هستند کارت مربیگری و داوری دارم ولی بصورت تخصصی در رشته بدنسازی سطح پیشرفته بدنسازی تخصصی را از دانشگاه
باسک اسپانیا دریافت کردم.
کار با وزنه تخصصی ، آشنایی با مکمل های ورزشی ،
تلفیق مکمل های ورزشی با تمرین ، ماساژدرمانی،
بادی پامپ و… از تخصص های بنده است.
* چگونه به بدنسازی علاقه مند شدید؟
ـ چون از سال ۱۳۷۸ بدنسازی راشروع کردم به مرور علاقه مند به مربیگری در این عرصه شدم و در طول زمان به بدنسازی تخصصی رشته های ورزشی علاقه پیدا کردم با توجه به تحصیلاتم و با قهرمانانی در
رشته های مختلف کار کردم از جمله در کشتی فرنگی با یاسین بهرامی پور و موسی نوری و کشتی آزاد احسان امینی و سعید امیری و اسکیت عباس یاری و.‌..
اما همیشه موفقیت هایم را در این عرصه ، مدیون استاد عزیزم آقای داریوش شیرازی بازنشسته تربیت بدنی آموزش و پرورش هستم که راه بدنسازی تخصصی را به من نشان داد که در این راه ورود کنم و جا دارد از همین جا دست ایشان را ببوسم.
*تاکنون در چه باشگاه‌هایی مربیگری‌کرده اید؟
ـ بعثت کرمانشاه : فوتبال ـ ثامن الحجج : سپک تاکرا
هیئت کاراته ـ تخت شیرین: بسکتبال ـ ابزارسازان درمانگر : بسکتبال ـ پلیمر کرمانشاه : فوتسال
در سطح استان هم کار کردم که به علت زیاد بودن تیم ها
از اسم بدن آنان صرف نظر می کنم.
* آیا تاکنون در خارج‌ از استان فعالیت کرده اید؟
ـ فقط در حد تیم ملی بوده و در اردوهای تیم ملی شرکت کردم ، ولی ناگفته نماند که برای تیم های مختلف
ورزشی از سیستان و بلوچستان ، قزوین ، گچساران و… سیکل‌های تمرینی و آماده سازی را طراحی و برای استفاده تیم های مذکور ارسال می کنم .
* مهمترین ‌عناوین کسب شده‌تان‌ را بیان‌کنید.
ـ ۶ سال در لیگ برتر سپک تاکرا بودم با یک قهرمانی یک نایب قهرمان دو عنوان سومی ، و عنوان چهارمی بزرگسالان ، یک قهرمانی جوانان و یک نایب قهرمانی نوجوانان همان تیم .
در تیم تخت شیرین نیز چهارم لیگ ملی بسکتبال شدیم. با تیم ابزارسازان درمانگر سوم لیگ یک و صعود به لیگ برتر
باتیم پلیمر کرمانشاه کسب عنوان قهرمانی و صعود به لیگ یک کسب مقام پنجم مسابقات لیگ جهانی مالزی در رشته سپک تاکرا نیزکسب عنوان نایب قهرمانی تیم ملی نوجوانان هندبال در تورنمنت هشت جانبه قطر .
*بعنوان یک کارشناس فکر‌می کنید چرا هنوز در فوتبال بدنسازی جزء ارکان اصلی تمرینات تیم‌ها محاسبه نمی گردد؟
ـ البته به مرور دارند به این سمت کشیده می شوند
در دو تیم پایتخت می بینیم که پرسپولیس و استقلال دو مربی بدنساز توانمند در اختیار دارند و تیم را به حدی آماده کرده اند که ۹۰ دقیقه بدون احساس خستگی تلاش میکنند و تیم های دیگه هم دارند به این سمت میروند ، ولی زمانبر خواهد بود .اگر این اتفاق بیفتد شاهدپیشرفت زیادی درفوتبال ایران خواهیم بود .
ولی در کرمانشاه خیلی کم به این موضوع پرداخته می شود
و خود مربیان فنی با دانش کمی که در مورد بدنسازی دارند کار بدنسازی را ولو اشتباه انجام می دهند .
* نظر شما راجع به اینکه شخصی مثل آقای‌مجید جلالی هم‌اعتقادی به بدنسازی ندارد چیست؟
ـ در آن سطح و با آن همه تاکید بر تمرینات علمی فوتبال جای تعجب دارد که چنین حرفی از طرف آقای جلالی باشد شما و دیگر عزیزان در عرصه فوتبال شاهد هستید که تیم های آقای جلالی همیشه فنی خوب و با تاکتیک کار می کنند ولی هیچوقت نتایج خوبی
نمی گیرند ، به نظرتان علت چیست؟
علت همین ضعف بدنی تیم های تحت هدایت ایشان است که پاسخ سوال شماست که ایشان اعتقادی به بدنسازی ندارند .
* بنظر شما برای ترویج این مقوله مهم باید چه اقداماتی برای فرهنگ سازی و سوق دادن‌تیم‌ها بسمت بدنساری انجام داد؟
ـ در هنگام برگزاری کلاس های مربیگری و ارتقاء سطح مربیان ، مدرسین فدراسیون به مربیان تاکید کنند که حتما از مربیان بدنساز تخصصی استفاده نمایند تا هم تیم نتیجه بهتری بگیرد و هم خود سرمربی بیشتر ذهنش را درگیر مسائل تاکتیکی کند و بازم هم
تاکید می کنم که دو تیم پایتخت بیشتر بخاطر
مربیان بدنساز توانمندی که در اختیار دارند خوب
نتیجه می گیرند.
* بازیکنانی‌که‌قصد دارند فوتبال حرفه ای ادامه بدهند، بصورت فردی اقدام‌به بدنسازی با
وزنه می کنند و بعد از طی یکدوره زیرنظر‌مربیان‌فوتبال کرمانشاه راهی تست‌ها‌
می شوند در این‌باره چه نظری دارید ؟
ـ بدنسازی فردی به تنهایی مفید نخواهد بود و باید حتماً
با کارهای تیمی و گروهی و فوتبالی همزمان باشد چرا که عدم انجام این کارها موجب آسیب خواهد شد.
پس باید همزمان با انجام کار با وزنه کارهای هوازی ،
چابکی، سرعتی و فنی هم گنجانده شود تا نتیجه مطلوب به دست بیاید .
البته خود ارائه برنامه کار با وزنه هم باید خوب و متناسب با قدرت عضلانی شخص باشد و از یک مربی مسلط به این کار استفاده گردد. طراح تمرین هم باید توانایی تنظیم این برنامه ها را داشته باشد .
* درباره این نظریه مرسوم و البته غلط که رایج‌هست در بین‌عوام بفرمایید:
« بدنسازی قد را می‌سوزاند» !
ـ کاملا با این جمله مخالفم .
بدنسازی اگر درست انجام شود و شرایط محیطی مناسب برای ورزشکاران فراهم شود هیچ اختلالی در افزایش قد نخواهد داشت .
یک باور غلط در جامعه وجود دارد که وزنه قد را می سوزاند
اما اصلا اینطور نیست و حتی بعضی جاها دیده می شود
که به بچه ها گفته شده هنگام تمرین آب نخورید که باعث بالا آمدن آپاندیس می شود !
در حالیکه اینطور نیست و نخوردن آب حین تمرین بیشترین فشار را به کلیه ها و در ادامه به دیگر
اعضای بدن وارد می کند . آب را باید هر ۱۰ دقیقه
یکبار به مقدار کم بنوشید تا کمبود آب بدن جبران شود .
زیاده روی در نوشیدن آب در یک لحظه موجب تحریک آپاندیسیت خواهد شد نه در طول تمرین.
پس دو رکن اصلی ورزش حتما باید باشد یعنی کار با وزنه بعنوان تکمیل کننده هر ورزش و نوشیدن به اندازه آب در حین تمرین .
* حرف پایانی:
ـ از همه عزیزانی که بنده را حمایت کردند از اول
کار که با آقای سید مجتبی گردکانه شروع کردم
و ادامه در آموزش و پرورش آقای حسین ریحانی
که بسیار به بنده بها داد و خیلی زیاد کمکم کرد
و آقای داریوش شیرازی که تمام موفقیت هایم
را مدیون ایشان هستم و از خانواده عزیزم که
همیشه شرایط سخت و پر استرس من را تحمل
کرده اند سپاسگزارم .
به ویژه از همسر عزیزم که در شرایط سخت و در
زمان بی مهری هایی که در بعضی تیم ها و اردوها
در حق من شد ، درکنارم بود و به من روحیه داد
تشکر می کنم .
در پایان از شما و دیگر همکارانتان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

7 + 1 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>