هفت زنگ خطر برای یک مشکل گوارشی


همه‌ی ما می‌دانیم که اگر زیاد غذا بخوریم، با عجله بخوریم و یا نوشابه‌ی گازدار زیاد بنوشیم احتمالاً دچار آروغ زدن می‌شویم تا هوای اضافی درون معده را دفع کنیم. برخی از افراد، مخصوصاً خانم‌ها، معمولاً وانمود می‌کنند که هرگز آروغ نمی‌زنند؛ اما باید این واقعیت را بپذیرید که همه‌ی ما گاهی دچار بادگلو می‌شویم. بله درست است که ناخوشایند است اما کاملاً طبیعی است.
بادگلو آروغ زدن هم مانند سایر عملکردهای طبیعی بدن مانند باد شکم، ادرار کردن و مدفوع کردن چیزی نیست که بابت آن شرمنده باشیم؛ اما گاهی لازم است نسبت به آن کمی حساس‌تر و دقیق‌تر بشویم و به جای اینکه نادیده‌اش بگیریم و سعی کنیم وانمود کنیم وجود ندارند، باید علت را پیدا کنیم.
پزشکان می‌گویند آروغ زدن می‌تواند علامت بدن باشد که سعی دارد به شما بگوید چیزی در بدنتان درست نیست و مشکلی در سلامتی‌تان وجود دارد. مطلب زیر را بخوانید تا در مورد زنگ هشدار این عملکرد بدن بیشتر بدانید.
چرا آروغ می‌زنیم؟
آروغ یا بادگلو، شیوه‌ی بدن برای خروج هوای اضافی از سیستم فوقانی گوارشی است. بیشتر ما هنگام خوردن و آشامیدن، آدامس جویدن، نوشیدن نوشابه‌های گازدار، سیگار کشیدن، حرف زدن و یا وقتی که با عجله غذا می‌خوریم، هوای اضافی می‌بلعیم.
آروغ زدن معمولاً جایی برای نگرانی ندارد زیرا یک عملکرد طبیعی است و خودش متوقف می‌شود. هوای اضافی که می‌بلعیم معمولاً به معده نمی‌رسد بلکه در مری جمع می‌شود.
اما آروغ زدن علائم خطرناکی نیز دارد که باید آن‌ها را جدی بگیرید:
همه‌ی افراد گاهی دچار اسهال یا یبوست می‌شوند. اما اگر اسهال یا یبوست‌تان همراه با آروغ زدن بود، ممکن است علامت سندروم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک، بیماری کرون و یا کولیت زخمی باشد
آروغ‌های مزمن
اگر مدت‌هاست مرتباً آروغ می‌زنید شاید مشکل تان فراتر از بلعیدن هوای اضافی باشد. آروغ می‌تواند به مشکل گاستریت معده مربوط بشود که التهابی در مخاط معده است. افرادی که گاستریت دارند دچار علائمی چون شکم درد و سوزش معده نیز هستند.
باکتریومی به نام هلیکوباکتر پیلوری، شایع‌ترین علت زخم‌های گوارشی است. این باکتری‌ها از مخاط موکوس معده عبور کرده و سلول‌های معده را نسبت به اسیدها حساس می‌کنند. در نهایت ممکن است زخمی در معده، مری و یا روده به وجود بیاید. زیاد آروغ زدن ممکن است یکی از علامت‌های این زخم باشد.
آروغ همراه با سوزش سر دل
اگر زیاد آروغ می‌زنید و سوزش سر دل هم دارید پس احتمالاً دچار ریفلاکس اسید معده به مری هستید. ریفلاکس، جدی‌تر از سوزش معده است و موجب برگشتن اسید معده به مری، حلق و دهان می‌شود.
آروغ همراه با مشکل بلع
زمانی که آروغ زدن همراه با مشکل در بلع غذا باشد معمولاً به معنی وجود انسدادی در مری است که پزشک باید آن را بررسی کند.
آروغ همراه با استفراغ
معمولاً استفراغ به تنهایی نیز چیزی است که بیشتر افراد را نگران می‌کند اما اگر همراه با آروغ‌های زیاد باشد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فتق هیاتال، ریفلاکس اسید، اختلال گاستروپارسیس (تأخیر در تخلیه‌ی معده) و یا زخم معده باشد.

آروغ همراه با کاهش وزن بی‌دلیل
اگر آروغ همراه با کاهش وزن ناخواسته باشد یک زنگ خطر است. هر چند این حالت می‌تواند علامت التهاب باشد اما این امکان نیز وجود دارد که ناشی از یک عفونت، زخم، سرطان و یا افسردگی شدید باشد.
آروغ همراه با یبوست یا اسهال
همه‌ی افراد گاهی دچار اسهال یا یبوست می‌شوند. اما اگر اسهال یا یبوست‌تان همراه با آروغ زدن بود، ممکن است علامت سندروم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک، بیماری کرون و یا کولیت زخمی باشد.
آروغ همراه با نفخ شدید
اگر نفخ‌تان آن‌قدر شدید است که موجب تورم شکمتان شده می‌تواند علامت مشکل جدی‌تری باشد. برآمدگی شکم و آروغ زدن می‌تواند علامت آلرژی یا عدم تحمل، انسداد جزئی روده، کیست تخمدان، فیبروم رحم و یا سایر بیماری‌ها باشد. چه باید کرد؟
اگر مطمئن شدید که آروغ‌های شما علت خطرناکی ندارند یا ناشی از مشکل خاصی در سلامتی‌تان نیستند، می‌توانید با رعایت نکات زیر از آروغ زدن‌هایتان کم کنید:
* شیوه‌ی خوردن و نوشیدنتان را تغییر دهید؛ آهسته‌تر غذا بخورید، هنگام جویدن غذا حرف نزنید، با نی ننوشید و غذای کمتری در دهان بگذارید.
* بعد از غذا چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل موجب تسکین ناراحتی‌های گوارشی شده و از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند.
* جویدن دانه‌های رازیانه بعد از وعده‌های غذایی نیز از دیگر راهکارهای کمک‌کننده است. این ماده‌ی غذایی موجب خروج گاز از روده‌ها و هضم بهتر غذا می‌شود.
* نوشیدن چای بابونه یکی دیگر از گزینه‌های مفید برای پیشگیری از ریفلاکس اسید معده است.
* رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید؛ نوشابه‌های گازدار ننوشید. دی اکسید کربن می‌تواند موجب نفخ و آروغ شود، آدامس نجوید و آبنبات سفت نخورید چون باعث می‌شوند بیشتر از حد نرمال هوا ببلعید، کمتر غذای نشاسته‌دار، قندی و یا فیبردار مصرف کنید زیرا نفاخ هستند مانند حبوبات، بروکلی، پیاز، کلم برگ، نان سبوس‌دار و موز.
* اگر عدم تحمل لاکتوز دارید از مصرف غذاهایی که باعث سوزش معده می‌شوند،‌ مانند کافئین، گوجه فرنگی و مرکبات پرهیز کنید.
* تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید؛ هنگام سیگار کشیدن، هوای زیادی بلعیده می‌شود بنابراین ترک سیگار می‌تواند مشکل زیاد آروغ زدن را برطرف کند.
* اگر از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنید حتماً کاملاً اندازه باشند. چون دندان مصنوعی اگر خوب روی فکتان جا نیفتد باعث می‌شود هوای بیشتری هنگام غذا خوردن ببلعید.
* استرستان را کم کنید؛ اضطراب و استرس زیاد موجب تنفس‌های تند و سطحی می‌شوند که این نیز عامل دیگری برای بلع هوای اضافی است؛ در نتیجه دچار سوزش معده و بادگلو خواهید شد.
* اگر گرفتگی بینی دارید از اسپری آب‌نمک یا ضد احتقان استفاده کنید. گرفتگی بینی و گرفتگی سینوس می‌تواند به دلیل سرماخوردگی، آلرژی و یا عفونت سینوس‌ها به وجود بیاید و شرایطی ایجاد کند که هوای زیادی ببلعید.
* بعد از غذا کمی پیاده‌روی کنید. فعالیت بدنی سبک به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.
در نهایت این که
اگر فکر می‌کنید آروغ‌هایتان زیاد و خارج از حد طبیعی شده‌اند یا علائم گفته شده را دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید.