دوشنبه , ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
آخرین خبرها

سرمقاله/ ضرورتی به نام سرمایه گذاری بخش خصوصی

image_print

photo_2019-08-14_11-37-40

امیر درخور

صحبت از پیشینه کرمانشاه، تاریخ و تمدن ، فرهنگ و آداب و رسوم و در کل تمام آن چیزهایی که در گذشته داشته ایم و کمابیش همگی ما با آن آشنایی داریم کاریست گزاف که هیچ تاثیری بر هیچ نقطه‌ای از این استان ندارد و همه ما می دانیم که صحبت و سخن وری دردی از استان مان دوا نمی کند. حال آنکه پیشینیان ما آنچنان برای این استان زحمت کشیده‌اند که ما با افتخار سینه سپر کرده و خود را کرمانشاهی معرفی می کنیم. از جمله خدمت هایی که ما صدها سال است حاصل آن را برداشت می کنیم و باز هم تمام نشده اند. اما چه شده است که اینک بدون هیچ برنامه‌ای در حال کمک به پس‌رفت جامعه هستیم و نه تنها قدم مثبتی برنمی داریم، بلکه پله های نزول را یکی یکی پائین می آییم و عملا تیشه بر ریشه استان می زنیم. با پیشرفت روزافزون دنیای امروز و ایجاد فضاهای رقابتی در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه گردشگری، شهرهای توریستی جهان با ارائه خدمات متنوع، در تلاش برای جذب گردشگر از اقصی نقاط جهان هستند. برنامه ریزی و توسعه گردشگری با توجه به اهداف و اصول پایدار گردشگری، دانشی است که به همکاری رشته‌های گوناگون علمی و هماهنگی در بخش‌ها و نهادهای عمرانی شهری نیاز دارد. می توان گفت که شناسایی منابع و عناصر مؤثر در توسعه گردشگری جوهره اصلی این علم می‌باشد. بنابراین محور اصلی برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری شهری تبیین رویکردی جامع و یکپارچه برای شناخت ارکان و عناصر موجود در شهرهاست که به روش‌های فراوانی می توان این امر را انجام داد، که با نزدیک شدن به رویداد «کرمانشاه ۲۰۲۰» لزوم انجام این امر هرچه بیشتر احساس می شود. با شناخت این عناصر و معرفی آنها در رسانه‌های مختلف، می توان سرمایه گذاری بخش خصوصی را برای توانمندسازی این عناصر و استفاده هرچه بهینه تر از آنها جذب نمود و حتی در بسیاری از آنها می توان رویکرد مشارکتی مردم را مانند انتشار اوراق مشارکت در جهت آبادانی این عناصر  در پیش گرفت و با استراتژی‌هایی از این قبیل مردم را به صورت مستقیم در سود این رویداد سهیم نمود. توسعه گردشگری شهری نیازمند گفتمانی جدید  و ایده‌های خلاقانه و نظارتی دلسوزانه است که این مهم با همکاری تمام نهاد‌ها و از همه مهمتر مردم امکان‌پذیر خواهد بود. برای اینکه موتور گردشگری در این استان روشن شود باید از قالب های سنتی خارج شده و با کمک ایده‌پردازی خلاقانه کارها را پیش برد.  برای شهرهایی همچون کرمانشاه  که ریشه در تاریخ دارند و دارای جاذبه های تاریخی منحصربفرد، میراث فرهنگی و هویت و تاریخ و آداب و رسوم غنی هستند، می توان اقدامات مختلفی در توسعه آنها  انجام داد، ولی شرط اصلی آن معرفی ظرفیت ها و داشتن گفتمان جدید برای پیشرفت در سایه میدان دادن به صاحبان خلاقیت ها و نوآوری هاست.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

6 + 1 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>