آشنایی با دنیای مکاتب فلسفی- ادبی جهان و مکتب اصالت کلمه از دریچه «چشم های یلدا»

مشروح خبر

ح- مولایی فر
بخش دوم

« حلقه مطالعاتی قلم» در بخش « دیباچه» جلد اول رمان چشم های یلدا به طور اجمال مولفه هایی از دیدگاه تئوریسین مکتب اصالت کلمه، جناب آرش آذرپیک، قلم زده است. برای آشنایی خوانندگان با نظریه های مطرح شده در مکتب اصالت کلمه، فرازهایی از دیباچه انعکاس داده می شود. نویسندگان در ابتدا می نویسند:
« تا دقیقه ی اکنون، کلمه از نگاه میراث داران هنر هلن و کوه اُلمپ [ منظور سرزمین یونان است] به دنیا معرفی شده اما این بار از دیدگاه وارثان هنر آناهیتا و کوه قاف [ منظور کرمانشاه و سرزمین ایران است] به جهانیان شناسانده خواهد شد»
دیباچه ص 11
این جمله ها نشان می دهد توجه به ماهیت و پیام ونقش کلمه، درمتون ادبی- فلسفی سابقه ی
دیرینه ای دارد و جناب آذر پیک بنای قابل رویت مکتب اصالت کلمه را با مصالح ومواد اولیه ی آن در فرهنگ های باستانی یونان و ایران زمین با بینش و برداشت تازه ای، بالا آورده است تا مخاطبان عصر کنونی و آینده با ارتباطی بی واسطه ومنطبق با دستاورد های نوین در حوزه ی ادبیات و فلسفه، به مطالعه ی جهان هستی ماهیت انسان و پدیده ی
زبان روی آورند...
در ادامه ی دیباچه می خوانیم: « این کتاب در آغازتنها قرار بود مانیفستی جامع باشد از آرا ونظریه های بنیان گذار و تئورسین مکتب اصالت کلمه - جناب استاد آرش آذرپیک- امابه درخواست دو تن از شاگردان ایشان یعنی خانم ها نیلوفر مسیح و هنگامه اهورا به صورت دو داستان پیوسته و یا رمانی دو پاره در آمد واز ویژگی های منحصر به فردش اینکه تا جایی که ما دیده ایم نخستین رمانی است که سه نویسنده آن را به رشته ی تحریر در آورده اند.» ص 11
واضعان این مکتب همانطوری که کتاب مقدس قرآن به عنوان معجزه ی پیامبر (ص) بر محوریت کلمه جان گرفته ، ریشه و اساس فلسفه و ادبیات کلمه گرا نیز در واقع از قرآن کریم الهام پذیرفته است.
نکته ی دومی که نویسندگان دیباچه به آن پرداخته اند این است: تعدادی رساله وپایان نامه و مقالات بی شماری بر اساس مکتب مذکور نگاشته و به چاپ رسیده اند سپس به اسامی تنی چند از رساله نویسان به عنوان نمونه اشاراتی شده است.
سومین مبحث که اصحاب حلقه ی مطالعاتی قلم در دیباچه بدان می پردازد. ورود به قلمرو فلسفه ی
هنر است و با صراحت می نویسد:
« هدف در این کتاب [ چشم های یلدا]... به فرایند علمی این جریان مربوط می شود به قلمرو فلسفه هنر با این تفاوت که برای نخستین بار بنیان گذار و نظریه پرداز آن جناب استاد آرش آذر پیک - از دریچه ی فلسفه به دنیای هنر وارد نشده اند بلکه بالعکس نگاهشان از جهان هنر و ادبیات به دنیای فلسفه بوده است.
بنابراین فلسفه و ادبیات در یک هم زیستی معرفت مندانه و زیبایی شناسانه توانسته اند مکمل وجود هم شوند و بدین سان است که این کتاب [چشم های یلدا] نه مانند کتاب فلسفی به معنای کلاسیک کلمه است و نه یک بیانیه ی ادبی شبیه مانیفست های مکاتب و نحله های ادبی پیشین.»
ص 13
به طور خلاصه باید گفت برای تصمیم اندیشه و تئوری مکتب اصالت کلمه، در حوزه ی ادبیات و فلسفه ساختار رمان طرح و بهانه ای شده است تا کاراکترهای داستان شبیه محاورات افلاطون نظریات مطرح در مکتب اصالت کلمه را در قالب تقابل دو نگاه و دو ایده آغاز کرده و سپس به تشریح و درستی اصالت آن بپردازند ودر خلال پردازش ایده خویش نگرش های گذشته را بخردانه به چالش نقد کشانده و در کنار این مسائل ونکات تعاریف و ایده های جدید درباب اصالت کلمه را تبیین و بیان نمایند.
نویسندگان دیباچه به نکته ی دیگری بدین گونه پرداخته اند: « ... کتاب چشم های یلدا و کلمه - کلید جهان هولوگرافیک- براساس فرهنگ اسلامی- ایرانی و مبحث کرسی های نظریه پردازی شکل گرفته و ما برای نخستین بار در ادبیات معاصر ایران شاهد یک مهندسی و معماری تمام عیار و کاملاً بومی هستیم که در آن حتی نظریه های دنیای غرب به چالش کشیده شده هر چند که اصل بینامتنی بودن هر متن و مکالمه ی آن با گذشته و آینده اصلی بدیهی درهنر ادبیات و فلسفه است.»
ص 14
باکوتاهترین بیان وعبارات می توان به این نتیجه رسید: هدف اصلی نویسندگان رمان چشم های یلدا مهندسی فرهنگ اصیل و مادری کهن سرزمین ایران اهورایی با فرهنگ مدرنیسم و پست مدرنیسم است یعنی اینکه پسندیده وشایسته نیست با پدیده های نوظهور وارداتی از غرب با دُگم اندیشی برخورد داشته باشیم. بدین معنا با فراموشی موضوعات فرهنگی- هنری و فلسفی گذشته خود حاضر به پذیرش فرهنگ غرب نباشیم یا برعکس آن، چنان در مظاهر فرهنگی غرب غرق شویم که گویی فرهنگ غنی وپربار ایران زمین از مایه های خردورزی اندیشمندی فلسفه، ادبیات، فلسفه هنر، روانشناسی، فیزیک، متافیزیک، علوم تجربی وانسانی از ایده ها و آرمان های
فرهنگی هنری خالی است.
نکته ی قابل توجه و ارزشمند درهر جامعه ای مهندسی فرهنگی بین فرهنگ اصیل بومی و فرهنگ پیشرفته ی غرب است که باید از سوی روشنفکران با باریک اندیشی همراه باشد که نه از این سوی بام بیفتیم و نه از آن سوی بام...!
در فرازی از دیباچه ی رمان چشم های یلدا و کلمه - کلید جهان هولوگرافیک- می خوانیم:
« از دیدگاه ما، فرهنگ باشکوه و اهورایی این سرزمین مقدس براساس باور به « کلمه» پایه ریزی شده آن چنان که ما همگی بزرگترین معجزه ی جاویدان حضرت پیامبر اعظم (ص) را قرآن مجید می دانیم که تنها معجزه ی کلمه محور آفرینش است و در آن حدود 50 آیه در گرامی داشت و اهمیت کلمه آمده که در حکمت و عرفان اسلامی - ایرانی نیز تجلی یافته است.»
ص 15
در خاتمه دیباچه نیز آمده است: « به نظر ما این کتاب را نمی توان کتاب همچون « دنیای تئو» یا
« دنیای سوفی» دانست چرا که در آن کتاب ها نظریه های فلسفی و دینی به منظور یادآوری و آموزش به زبان ساده ارائه گردیده اما درکتاب حاضر ما با تاسی از محاورات افلاطون در پی ارائه ی
نظریات جناب استاد آذر پیک از زبان کاراکتر خود ایشان بوده ایم که به موازات آن سرگذشت رئال بانو یلدا صیدی نیز به تصویر کشیده شده است .... مطالب این کتاب سخنرانی های آذر پیک وجلسات پرسش و پاسخی بوده که در کارگاه های نیلوفر و امید و به ویژه حلقه ی مطالعاتی قلم در چند سال اخیر انجام گرفته و سپس به صورت مکتوب درآمده و مورد دوم ارائه ی تصویری دقیق و مستند از فاجعه ای که در زندگی بانوی پاکدل و فرهیخته - یلدا صیدی- رخ داده است.»
نقل به اختصار و حذف ص 16
ادامه دارد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در odnoklassniki
اشتراک گذاری در digg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

4 + 6 =