آشنایی با دنیای مکاتب فلسفی- ادبی جهان و مکتب اصالت کلمه از دریچه «چشم های یلدا»

مشروح خبر

ح- مولایی فر
بخش اول

با چاپ وتوزیع رمان « چشم های یلدا و کلمه- کلید جهان هولوگرافیک» در دو جلد با اندیشه و قلم سه نویسنده ی جوان « آرش آذرپیک، هنگامه اهورا و نیلوفر مسیح» از سوی انتشاراتی « نشر روزگار» تهران با شمارگان 1000 نسخه در پاییز سال 1396 و چاپ دوم این رمان جذاب درباره ی
مکتب فلسفی - ادبی اصالت کلمه، (مکتب عریانیسم) استان کرمانشاه بدون مبالغه گویی و مقایسه با دیگر استان های کشور که در حوزه ی
ادبیات داستانی حرفی برای گفتن داشته اند
دیار خسروانه ی فرهاد- یعنی کرمانشاه - هم در این برهه از تاریخ معاصر می تواند بامطرح کردن رمان « چشم های یلدا» پس از سال ها فروماندن درمحاق قصه نویسی و در قامت رمان، جایگاه بلند مرتبگی خویش را بسان دوره ی درخشان تولد رمان سه جلدی « شمس وطغرا» نوشته ی
« محمدباقر خسروی» 1298-1226 از پیشگامان رمان نویس از خطه ی کرمانشاه بدست آورده و بار دیگر خورشید قصه نویسی در شهرمان طلوع کرده است.
ناگفته نماند رمان شمس وطغرا از زمره رما ن های تاریخی به حساب می آید یکی دیگر از رمان های برجسته ای که در زمینه ی ادبیات داستانی، نام کرمانشاه را به عنوان سرزمینی که در قلمرو قصه نویسی در سطح کشور زبانزد نمود، رمان نام آشنای « شوهر آهوخانم» نوشته ی « علی محمد افغانی» از نویسندگان نام آور کرمانشاهی است که مهر ماه سال 1340 با سرمایه ی مولف در 900 صفحه به چاپ رسید و از آن زمان تا سال 1390 این رمان ارزشمند اجتماعی در سال های مختلف توسط ناشرین مختلف سیزده بار به چاپ رسیده است خواه ناخواه به چاپ های متعدد دیگری هم خواهد رسید.
شایان ذکر است اهالی قصه خوان در گستره ی ایران زمین کرمانشاه را با نام نویسندگان شهیری در حیطه ی ادبیات داستانی چون: زنده یاد « علی اشرف درویشیان» « منصور یاقوتی» « اسماعیل زرعی» و ... می شناسند از آنجایی که پرداختن به این موضوع فرصت و مجال دیگری می طلبد ناگزیر دامن سخن را در همین حد اشاره بر می چینم ومقاله را در پیرامون رمان « چشم های یلدا» ادامه می دهم.
نکته اول آن که موضوعات مطرح شده در متن رمان هایی که از آنها نامبرده شد و یا داستان های بلندی که حضرات « درویشیان ، یاقوتی، زرعی و ...» به عالم ادبیات داستانی ارائه داده اند با یکدیگر سنخیت موضوعی ندارند مع الوصف تمام این قصه ها در قالب رمان، وجه مشترکی دارند نام کرمانشاه با قلم نامیرای این داستان نویسان چیره دست بر تارک ادبیات داستانی می درخشد پشت جلد چشم های یلدا آمده است: « چشم های یلدا، رمانی ست جذاب که در آن فلسفه و ادبیات کلمه گرا تشریح شده و بی گمان اگر خوانش آن با ارتباط بی واسطه باشد نظرگاه مخاطب را به جهان انسان، زبان و ادبیات به گونه ای همه جانبه دگرگون خواهد کرد.»
رمان روزگار « چشم های یلدا» با جمله ای اندیش ورانه از نویسنده ی شهیر فرانسه « ویکتورهوگو» کلید خورده است: « در این جهان چیزی نیرومند تر
از اندیشه ای که زمان آن فرا رسیده باشد نیست.» تقریباً دوازده سال پیش یعنی سال 1384 به اهتمام « آرش آذر پیک و مهری مهدویان» کتاب تحت عنوان « جنس سوم» از سوی انتشارات کرمانشاه در 120 صفحه شمارگان 1000 جلد به چاپ رسید روی جلد کتاب آمده است: «بیانه ی
دیدگاه جهانشمول عریان در ادبیات هزاره سوم» به بیانی رساتر پدید آورندگان متن جنس سوم کوشیده اند تا با اصالت بخشیدن به « واژه» ( چه در شعر و چه در داستان) به نوعی پایه گذاری مکتب نوینی را با عنوان « مکتب ادبی اصالت کلمه» نوید دهند و با استناد به بیت زیر از «مولانا» عبارت « جنس سوم» را ابهام زدایی کرده اند:
« مرد و زن چون یک شود آن یک تویی
چون که یک ها محو شد آنک تویی»
هر چند بحث فلسفی ماهیت وجودی « کلمه» در آثار نوشتاری متفکران ازمنه ی پیشین و سده های عهد باستان به انحای مختلف مورد توجه بوده است مع الوصف بنیانگذاران به ویژه جناب آرش آذر پیک باورمند هستند حضرات با جامعیت و تجزیه و تحلیل کاملا علمی، فلسفی و عرفانی به این موضوع پرداخته اند یعنی با هدایت جویبارهای باریک نقش اصلی واژه در متون شعر و داستان ادوار گذشته مکتب نوین اصالت کلمه را استوارمند قوام بخشیده اند امانظر به این که هنوز زمان باروری این نوع اندیشه و نگرش در عصر معاصر به دلایلی به قول ویکتور هوگو فرانرسیده بود با گذشت بیش از یک دهه مکتب اصالت کلمه درمجامع ومحافل فرهنگی- هنری کشور جایگاه خود را پیدا کرده است و این بار جناب آرش آذرپیک با هم اندیشی و هم قلمی خانم ها: «هنگامه اهورا و نیلوفر مسیح» در خلال رمان چشم های یلدا به تبیین ویژگی ها و بیان تفسیری مکتب فلسفی - ادبی اصالت کلمه پرداخته اند.
پدید آورندگان، اثر خود را به تنی چند از فیلسوفان ایران زمین با نوشتاری کوتاه تقدیم کرده اند متن را بایکدگیر مرور می کنیم: « این اندیشنامه، کلمه به کلمه پیشکش می شود به پیشگاه بشکوه چکادهای بلند اندیشه و خرد ایران اسلامی: حکیم فارابی وحکیم ابن سینا از مکتب مشاء، حکیم شهاب الدین سهروردی از مکتب اشراق و حکیم ملاصدرا شیرازی از مکتب متعالیه» ص 7
قابل ذکر است جلد اول رمان چشم های یلدا در 19 فصل و 411 صفحه و جلد دوم با صفحاتی نزدیک به 500 صفحه نیز در 19 فصل تدوین یافته است و بدین طریق و شیوه ای دور از نگارش متون فلسفی که خوانش این لون کتب برای افرادی که حال وحوصله ی خواندن کتاب در زمینه ی فلسفه و مکاتب ادبی را ندارند صاحب نظران مکتب اصالت کلمه باجامه ی نرم و مخملین رمان توانسته اند مانیفست جامعی از آرا و نظریه های خویش را به خورد اندیشه ی گریز پای کم حوصلگان قطره قطره بنوشانند. یعنی با یک تیر چند نشانه را هدف گذاری کرده اند تا جامعه ی بشری با شناخت کمله به شناخت انسان نایل شود همانطور که « کنفوسیوس» گفته است: «شناخت انسان بدون شناخت کلمه میسر نمی شود» سخن و اندیشه ی این حکیم برجسته در عهد باستان، برهان مستدلی است که پیشینیان به « اصالت کلمه» اعتقاد داشته اند و در عصر کنونی تدوین کنندگان رمان چشم های یلدا دانشورانه در نقش معمار و جمع آوری مصالح پراکنده ی مبحث کلمه (واژه) و بازسازی آن بنایی رفیع وچشم نواز وچند اشکوبه درهیأت تازه ای در قالب «مکتب اصالت کلمه» نظامند، پدید آورده اند
تا معاصرین با تحول اندیشه به جهان، انسان ، زبان و ادبیات، نگرشی نو پیدا کنند.
ادامه دارد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در odnoklassniki
اشتراک گذاری در digg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

61 + = 64