آغاز تولید فیلم سینمایی با محتوای معرفی فرهنگ قوم لک در کرمانشاه از «دختر لر» تا «پسر لک»

photo_2021-02-13_12-05-25
مشروح خبر

زوایای پردازش به معرفی قومیت ها و فرهنگ فولکولر در سینمای ایران بسیار متفاوت است که این تفاوت درابعاد مختلف همچون فرم و محتوا دیده شده، تفاوتها اکثر اوقات کاربرد تخریب فرهنگ بومی را در بر داشته تا ترویج . اگر بخواهیم گریزی بر یکی از فیلم های ساخته شده سینمای ایران بزنیم می توان بر فیلم دختر لر که اولین فیلم ناطق سینمای ایران نیز محسوب می شود زد . دختر لر به نوعی یک فیلم سیاسی محسوب می شود و در سیر رسیدن به هدف خود فرهنگ ارزشمند قوم لر را تحت تخریب قرار داده است و به نوعی این چنین آثاری باعث شد در طول توالی و گذر زمان تاثیر منفی بر فرهنگ قوم بزرگ و کهن لر در بین مردم ایران بگذارد که حتی تا کنون نیز این( آنارشی فرهنگی ساختگی) از بین نرفته است. چند سوال می شود از این تحول مخرب استخراج کرد .آیا این چنین فیلم هایی حکومت اسپانسر است؟ آیا این فیلم برای مردم ساخته شده یا برای تجربه فیلمساز ؟ آیا تعمدی در کار بوده که قومیتی را خوب یا بد جلوه دهند ؟ آیا این فیلم تاریخ مصرف دارد یا خیر ؟ آیا جامعه نیازمند چنین فیلمی بوده یا خیر ؟ آیا موضوع دغدغه فیلمساز بوده ؟ و.... و دهها سوال دیگر. از دختر لر که دختر لر نبود بگذریم و به سرعت آثار سینمایی مرتبط را نگاهی بیندازیم به چند موضوع مهم برخورد می کنیم. اول سطح سواد خالقان آثار. دوم سواد جامعه (رسانه ای و فرهنگی و اجتماعی ) و عدم استقلال خالقان اثر . در تاریخ وجود و ورود ابزار رسانه ای در ایران همیشه دولت ناظر و سهیم در تهیه و تولید آثار بوده. برای مثال اولین روزنامه انتشار یافته در ایران کاغذ اخبار بود که تحت نظارت صد در صد دولت فعالیت می کرد و بیش از 70 درصد محتوا تمجید و تعریف از دربار بود. اگر بخواهیم سینما را یک ابزار بدانیم بیشک قدرتمند ترین ابزار در دست دولت ها و حکومت ها برای استفاده مثبت و منفی در راستای فرهنگ سازی و رسیدن به اهداف خود در عرصه های مختلف است ... است .حال عدالت توزیعی در بهره مندی جوامع های خرد در دل جامعه کلان از این ابزار نیز به عوامل متعددی مرتبط است که ترجیح بر آن است که بازگو نشود. قوم لک نامیست نا آشنا در سینما و تلویزیون، اینکه در سال 1399 چرا هنوز این قوم در رسانه مکان و زمانی ندارد باز هزاران سوال خرد و کلان به ذهن و عین جاری می شود. در تاریخ معاصر قوم لک یک فیلم مستقل سینمایی در سال 75 به نام بی پلامار ساخته می شود آنهم در راستای معرفی متغیرهای ناهنجار فرهنگی قوم لک. قومی که به گواه تاریخ می توان آن راه در ژرفای دل و جان تاریخ کهن ایران زمین دید . قومی با مردمانی خونگرم و دلیر مرزداران و میهن پرستانی که حافظان خاک مقدس ایران عزیزمان بوده و هستند در تاریخ هزاران ساله قوم لک هیچگاه خیانت و بیگانه پرستی را در هویت و فرهنگ خود ندیده اند. از ماوای خود کوچیده اند برای یاری رساندن دیگر اقوام در محافظت از آب و خاک ایران . و دیگر خصلت لک ها آنکه هزاره هاست در کنار اقوام کهن دیگر همچون کرد و لر میزیند بی آنکه تفرقه و اختلافی داشته باشندبا صلح و دوستی در کنارهم برای اعتلای ایران می کوشند . آیا این قوم نباید معرفی شود ؟آیا نباید ده ها فیلم در مورد فرهنگ و اصالت آن ساخته شود ؟ مسئولین فرهنگی چه می کنند ؟
بخش دوم : در این برهه از زمان در کرمانشاه موسسه سینمایی مهرنگ دو سال پیش با مجموعه مستند قوم لک فعالیت خود را در راستای معرفی فرهنگ قوم لک آغاز نمود. اولین اثر این مجموعه مستند ایل جلالوند بود که به خوبی تهیه و تولید گردید و در کنار ساخت این مستند اقدام به تاسیس شبکه مجازی لک در فضای (اینستاگرام و تلگرام ) نمود با تهیه و تولید محتوا در 14 برنامه تخصصی که در جایگاه خود تحولی در عرصه معرفی و ترویج فرهنگ قوم لک درمکان و زمان خاص ایجاد نمود و در حال حاضر نیز با قدرت فعالیت خود را ادامه می دهد و می شود گفت اولین رسانه رسمی قوم لک می باشد. مدیریت موسسه به همراه عوامل شبکه لک با برنامه ریزی های مستمر تصمیم به ساخت فیلم سینمایی با نام (پسر لک ) نمود .
بخش سوم : فیلم پسر لک بخشی از فرهنگ قوم لک را در قالب داستانی جذاب و تاریخی به تصویر می کشد در قسمت میانی داستان مکان و زمان شکسته می شود در محتوای آن شخصیت های بارز و مفاخر قوم لک به تصویر کشیده می شود. در این فیلم بر خلاف دختر لر در پی تخریب فرهنگ لک بر نیامده و می کوشد بر استناد واقعیت بخشی از فرهنگ قوم لک را ثبت و به تصویر کشاند. فیلم سینمایی پسر لک به نویسندگی و کارگردانی محمود پیری یاریجانی و تهیه کنندگی حامد خدایاری در 120 دقیقه تهیه و تولید می گردد. مجری طرح موسسه سینمایی مهرنگ می باشد. لوکیشن اصلی در بخش سرفیروز آباد کرمانشاه است و دیگر لوکیشن ها در همدان، لرستان، ایلام ،مازندران می باشد. بودجه فیلم با برآورد 3 میلیارد تومان تولید می شود. آغاز فیلمبرداری در اردیبهشت ماه 1400 و پایان فیلمبرداری تیر ماه 1400 . جهت جذب اسپانسر ،حامی مادی و معنوی و همچنین استعدادها و هنرمندان لک زبان فراخوانی منتشر شد با این عنوان که علاقمندان برای بازی در فیلم پسر لک می توانند با شماره های 09188320833 و و09185628040تماس حاصل نمایند که تا پایان سال 1399 به قوت خود باقیست .
پسر لک می تواند الگویی مناسب باشد برای معرفی دیگر اقوام و کهن ایران عزیز باشد.
محمود پیری یاریجانی

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در odnoklassniki
اشتراک گذاری در digg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 6 =

16 + = 23