تبديل خیابان مدرس به قطب اقتصادی و تفریحی كرمانشاه/ همه چيز درباره پياده راه خيابان مدرس

هوشنگ بازوند، چندی پیش با تقدیر از شهردار عنوان کرده بود که کرمانشاه تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده است. واقعیت هم غیراز این نیست از بدو ورود به شهر با سازه پل غیر همسطح شهید سپهبد سلیمانی مواجه می شویم که چند سالی بود که کاری برایش انجام نمی شد و حالا یکسالی هست که با تامین اعتبار صورت گرفته توسط «سعید طلوعی» سرعت کار بالا رفته و کم کم این پروژه بزرگ نیز به روزهای پایانی و افتتاح خود نزدیک شده است .
هر چند کارهای عمرانی و مدیریت شهری به این مسئله محدود نشده است اما آنچه که از هر چیزی مهمتر است و می توان آن را در کوچه پس کوچه های شهر دید، انرژی آزاد شده و تلاش مضاعف مدیران شهری به منظور ارتقای کیفیت شهری است.
اما افزایش کیفیت شهری لزوما احداث پل و بزرگراه و ... نیست بلکه تفکر خلاقانه و آزادسازی ظرفیت های شهری گام مهمی برای این مهم است .
در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران و جهان آن چیزی که موجب ارتقای کمی و کیفی زندگی شهروندان شده استفاده از ایده های بکر و جدید توسط مدیران هوشمند است.
« پیاده راه» ، ایده ی اروپایی در تمام شهرهای جهان
یکی از این ایده های نو و جذاب که چند سالی است در اروپا و کلانشهرهای ایران مورد توجه جدی قرار گرفته است، تبدیل بافت های قدیمی و سنتی شهر به « پیاده راه » است . اگر تا همین چند دهه پیش ماراتن پروژه های بزرگ شهری از ساخت روگذرها تا زیرگذرها در شهرها به راه افتاده بود؛ حالا در همهمه های شهری، همه به دنبال ایجاد فضاهایی مثل پیاده راه ها هستند.
کارشناسان می گویند طراحی شهری باید انسان محور باشد . در واقع ضروری ترین ویژگی یک شهر این است که امکانات و ظرفیت های لازم برای حرکت پیاده در آن وجود داشته باشد . موضوعی که امروز در شهرهای ما فراموش شده است .
این فضاها از نظر سیمای شهری و از نظر جنبه های فرهنگی - اجتماعی نیز حایز اهمیت است . شهری که رفت و آمد عابران در آن کم باشد، آن شهر مرده است، شهری سرد و بی روح که تنها خودروها در آن در حال حرکت اند، انسان ها در طول روز در وسیله های نقلیه و در شب در خانه ها حبس شده اند . با چنین نگرشی شهرها دیگر هویت انسانی نخواهند داشت و صرفا به شهرهای ماشینی و صنعتی تبدیل خواهند شد . وجود رفت و آمد، شلوغی پیاده روها، داد و ستدها، بازدید ها و ملاقات ها و ... باعث رونق شهر و سرزندگی آن می شود.
تاثیر پیاده راه ها در اقتصاد شهری
در پژوهشی که آقای جهانشاه پاکزاد به نام « راهنمای طراحی فضاهای شهری » برای وزارت راه و شهرسازی انجام داده به اثر بسیار مطلوب پیاده راه در رونق اقتصادی اشاره کرده است .
وی در این تحقیق علمی و دانشگاهی عنوان کرده است : «پیاده راه ها در مراکز شهری شرایط مطلوبی را برای خرید به وجود می آورند . در حقیقت انگیزه افزایش فروش و رونق اقتصادی باعث رشد و گرایش به پیاده راه سازی گردیده است. ایجاد پیاده راه در مراکز تجاری باعث رونق اقتصادی می شود . »
از این نقطه نظر تجار منطقه مرکزی تجاری، احداث پیاده راه را اقدامی در جهت بازگرداندن حیات اقتصادی به منطقه می دانند . در واقع، ترکیب خرید و تفرج در این فضاهای امن که مردم در آنها حضور قوی دارند برای سرمایه گذاری و کسب و کار جذاب تر بوده و در نتیجه از نظر مالی دارای ارزش و تقاضای بیشتری خواهند بود و بالعکس فضاهای ناامن مرده و خطرناک به تدریج و هر روز بیش از روز قبل دافع مردم و سرمایه گذاران خواهد بود .
از سویی احداث پیاده راه در شبکه حمل و نقل شهر پایدار به عنوان کم هزینه ترین راهکار مطرح می باشند، زیرا با کاستن از میزان انرژی مصرفی وسایط نقلیه صرفه جویی اقتصادی را به دنبال دارد .
تاثیر 68 درصدی پیاده راه تبریز در رونق اقتصادی
« تبریز » و « تهران » جزو اولین شهرهای ایران بودند که شروع به احداث پیاده راه کردند و توانستند از این ظرفیت به خوبی بهره گیرند . نتایج یک تحقیق دانشگاهی تحت عنوان « نقش محورهای پیاده در توسعه پایدار شهرها » نشان می دهد پیاده راه تربیت تبریز، به عنوان یک محور تجاری - تفریحی تاثیر چشمگیری بر میزان کسب و کار مالکان داشته است و 68 درصد کاسبان بر تاثیر چشم گیر این پیاده راه بر کسب و کارشان اذعان کرده اند .
68 درصد عدد بسیار قابل توجهی است و از این رو مدیران شهرداری در کرمانشاه نیز به دنبال ایجاد این تحول در حوزه مدیریت شهری هستند.
خیابان مدرس به قطب اقتصادی و تفریحی
بدل می شود
از این رو و پس از بررسی های متعدد ، شهرداری کرمانشاه نیز به این نتیجه رسیده است که حد فاصل میدان آزادی تا شهرداری سابق به طول 1800 متر را تبدیل به پیاده راه کند و با این اقدام، طولانی ترین پیاده راه ایران احداث شود. طر اح و مجری این پروژه مهندس « حسن آقایی » مبتکر طرح فوق العاده BRT تهران است که حالا مسئولیت اجرایی شدن این طرح را نیز برعهده گرفته است .
در هیچ کدام از شهرهای ایران، راسته ای تاریخی و سنتی به طول خیابان مدرس وجود ندارد و همین امر موجب جذابیت بالای آن برای احداث پیاده راه شده است . قدم زدن در یک خیابان تاریخی با وجود انبوهی از مغازه های مدرن و سنتی قطعا تجربه ای متفاوت برای شهروندان کرمانشاهی و در آینده برای گردشگران خواهد بود .
تحقیقات دانشگاهی نیز رونق اقتصادی در حوزه پیاده راه را اثبات کرده اند و از این رو قطعا خیابان مدرس و اصناف شاغل آن همانند دهه 60 و 70 خورشیدی شاهد بازگشت رونق این بخش تاریخی و تجاری کرمانشاه خواهند بود .
پیش بینی می شود این طرح طی 4 ماه احداث گردد و حدود 80 میلیارد تومان نیز اعتبار لازم دارد، شهرداری کرمانشاه برای مدرن سازی این قسمت شهر اتوبوس های مخصوص BRT را از شرکت اسکانیا خریداری کرده است تا اولین گام اجرایی شدن هم برداشته شود، اتوبوس هایی که 40 میلیارد تومان هزینه در برداشته است و شهرداری کرمانشاه بدون استفاده از منابع مالی داخل استان، توانسته آنها را تامین کند .
مطالعات شهری، عمرانی و اجرایی آن صورت گرفته و شهروندان نیز مشتاق اجرا و تکمیل این پروژه بزرگ در شهر کرمانشاه هستند، پروژه ای که پیش از این خیلی ها تلاش کردند آن را اجرا کند اما نتوانستند اما به نظر می رسد مدیران در این دوره بر اجرای آن اصرار دارند و توانسته اند بهترین شرکت ایران در این خصوص را نیز به کرمانشاه بیاورند . این طرح فوق العاده قطعا تاثیر شگرفی در اقتصاد شهر کرمانشاه خواهد داشت .

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در odnoklassniki
اشتراک گذاری در digg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

42 + = 47