زهره خالوندی
روابط عمومی در جوامعی که از پیشـــرفت های منـــاسبی در زمینه های علوم ارتباطات اجتماعی برخوردارند، برای ایجاد وحفظ خطوط دو جانبه ارتباطی، درک و همکاری متقابل بین یک ســـازمان و عموم مردم تلاش می کند این نهادهای ارتباطی تلاش می کنند تا با اهداف برنامه ریزی شده و معقول از طریق به کار گیری روش ها و تکنیک های ارتباطی و پژوهشی رابطه ای مستمر و پایدار با گروه های مورد نظر برقرار نمایند. در این بین داشتن خلاقیت و نوآوری در ایجاد روابط متقابل با مخاطبان و استفاده روش های اطلاع رسانی نوین روابط عمومی ها را از عدم پویایی و گرفتار شدن به روزمرگی نجات بدهد . روابط عمومی های کارآمد و پویا به طرز بسیار شگفت انگیزی به خلاقیت و نوآوری کارگزارانش وابسته است اما بسیاری از عوامل از جمله شیوه های مدیریتی در سازمان ، دانش تخصصی ، فرهنگ، ویژگی های فردی محیط می تواند در ایجاد تفکر خلاق در بین کارگزاران روابط عمومی دخیل باشد. بهداشت روانی کارگزاران در سایه خلاقیت و نوآوری هایی که باعث کاهش هزینه ها، ضایعات و اتلاف منابع همراه است با افزایش انگیزه کاری کارکنان روحیه مضاعف به آنان می بخشد و نقش تاثیرگذار یک روابط عمومی پویا وکارآمد را به نمایش می گذارد. محدودیتهای فردی و روانی عامل اصلی عدم شکوفایی، خلاقیت و نوآوری در بین مدیران و کارگزاران روابط عمومی است زیرا ترس از آینده، ترس از شکست ، محافظه کاری و چندین عامل دیگر بر تفکر خلاقانه کارگزاران روابط عمومی بیشترین تاثیر را می گذارد. در سطوح دیگر ، خلاقیت و نوآوری در شاخه های مختلف علوم و ارتباطات اجتماعی پایه خلاقیت در روابط عمومی هاست که موجب نوآوری در زمینه ارتباطات انسانی، تبلیغات، روزنامه نگاری و خلاقیت های علمی می شود، خلاقیت در استفاده ازتکنولوژیهای جدید از جمله تکنولوژیهای جدید سمعی و بصری، صنایع جدید چاپ و نشر از جمله طرح ، تصویر ، گرافیک و صفحه بندی نشریات از دیگر شیوه هایی است که می تواند در روابط عمومی ها تحول ایجاد کند .