سرمقاله/رویای سفر هوایی

فردین امیری

هر روزه خبر جدیدی از گرانی می شنویم و این امر برای مردم عادی شده است. لیک در این آشفته بازار هرکس در حد توانش از این خوان جیب مردم برداشت می کند اما دریغ و افسوس از باب نظارت و برخورد با خاطیان. در این میان تمامی این افزایش ها یک مقصر دارد که راحت می شود مشکل تمامی
زیاده خواهی های برخی مجموعه ها را بر سر یک عامل بنام کرونا آوار کرد. طی هفته گذشته یکی دیگر از سازمان های خدمات رسان بنام سازمان هواپیمایی کشوری که مدتی است در انتظار فرصتی بود که از این آشفته بازار سهمی برای ایرلاین ها برداشت کند و به این واسطه هفته گذشته اعلام کردندکه قیمت بلیط پروازهای داخلی از اول آبان‌ماه با دلار آزاد (دلار ۳۰ هزار تومانی) محاسبه ‌شود و دلیل آن نیز مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا است که اعلام کرده ایرلاین‌ها به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از اول آبان مجازند تنها ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما را برای فروش عرضه کنند و ما به التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیط جبران شود، حال این سوال پیش می‌آید که چرا هزینه اجرای تصمیمات را مردم باید پرداخت کنند و نتیجه این امرلرزه ای دیگر بر پیکر بی جان گردشگری و اقتصاد نامناسب قشر متوسط و ضعیف جامعه انداخت. در واقع کرونا بهانه بود و مصوبه کف قیمت دست هواپیمایی‌ها را برای افزایش سرسام‌آور قیمت بلیط پروازها باز گذاشت. تصمیم ناگهانی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت پروازهای داخلی که قرار بود از اول آبان اجرا شود، حتی صدای وزیر راه را نیز در آورد. وی اخیرا به این موضوع ورود کرده و گفته است که «قیمت‌های جدید اعتبار ندارند و لغو شده است.»…
خبر لغو قیمت‌های جدید پروازهای داخلی در حالی ازسوی وزیر راه اعلام شده که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هفته پیش از افزایش قیمت‌ها خبر داده و اعلام کرده بود: «علاوه‌ بر مصوبه جدید ستاد کرونا، شرکت‌های هواپیمایی به‌تازگی با مشکل نوسان شدید ارزی و افزایش قیمت ارز مواجه شده‌اند و این در حالی است که حدود ۶۰ درصد هزینه‌های آنها برای تامین قطعات و موتور، ارزی است و بلیط هواپیما بر اساس نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود، حال این موضوع مطرح می‌شود که مگر بخش اعظمی از هزینه‌های ایرلاین‌ها مانند پرداخت حقوق به صورت دلاری انجام می‌شود،که حالا به دنبال محاسبه قیمت بلیط با نرخ دلار آزاد هستند ومتاسفانه باهمین دلایل شرکت های خطوط هوایی بدون توجه به دستور لغوجناب وزیر،قیمت ها رو از هم اکنون افزایش دادند.
موضوع افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت‌ها، موجی از واکنش و انتقاد را بین کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالان صنعت گردشگری و مردم به دنبال داشت که همچنان نیز ادامه دارد. نمایندگان مجلس می‌گویند اگر هم قرار باشد این اتفاق رخ دهد، باید از مجرای مجلس بگذرد. درحالی‌که آنها هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته‌اند و آن را از رسانه‌ها شنیده‌اند.
پس چه کسی ویا با اجازه کی بلیت پروازها را سه برابر کرد؟
طی سال‌های گذشته نرخ بلیت برای پروازهای داخلی به صورت دامنه‌ تعریف شده حداقلی و حداکثری اعلام می‌شد و ایرلاین‌ها موظف به رعایت این دامنه قیمت بودند. قیمت بلیت پروازهای داخلی یک بار در خرداد امسال افزایش یافت و حالا در شرایطی که پروازهای داخلی نسبت به ماه‌های گذشته شیوع ویروس کرونا رونق بیشتری پیدا کرده، با فاصله ۴ ماه دوباره جدول جدیدی برای نرخ بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی تصویب و اعلام شده است که بر این اساس حداقل قیمت بلیت هواپیما ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار تومان تعیین شده است. در حالی که در آخرین اصلاحیه قیمت بلیت هواپیما، حداقل نرخ پرواز ۲۷۲ هزار و ۶۰۰ تومان و حداکثر نرخ برای پرواز تبریز – مشهد با قیمت ۹۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان بود.
واینجا باید گفت: سفر به کیش و مشهد هم لوکس شد.
اما شرکت‌های هواپیمایی، افزایش قیمت‌ها را در حالی کاملا طبیعی و منطقی می‌دانند،که این تصمیم شتابزده ونسنجیده درشرایطی که وضعیت کشور از نظر اقتصادی، از هر زمان دیگری نامساعدتر و نامطلوب‌تر است و بسیاری از مردم برای تامین اقلام و کالاهای اولیه خود نیز در تنگنای مالی شدیدی قرار دارند، آثار مخربی خواهد داشت که دود آن فقط به چشم مردم خواهد رفت. به گفته کارشناسان، افزایش قیمت‌ پروازها زنجیره‌ای از گرانی‌ها را در پی خواهد داشت و در افزایش قیمت بلیت هواپیما محدود نخواهد ماند.
البته این تصمیم هم به ضرر مسافران و هم به زیان شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.
افزایش ۶۰ درصد قیمت پروازهای داخلی به چه دلیل و بر چه مبنایی باید اتفاق بیفتد؟ چه کسی چنین اجازه‌ای می‌دهد؟ مجلس که مخالف این طرح است. سازمان هواپیمایی کشوری هم که رسما اعلام کرده ما چنین اجازه‌ای نداده‌ایم.جناب وزیرهم که این مصوبه را لغوکردند.پس چه کسی مسئول این امر است؟
برخی دارند از آشفتگی و شرایط خاص کشور سوءاستفاده می‌کنند. مردم ندارند و واقعا به نان شب محتاجند. دولت باید با ارائه تسهیلات و کمک‌های مالی مانع از افزایش قیمت بلیط هواپیما شودواجازه ندهد این هزینه ها از جیب مردم برداشت شود برنامه های غلط وعدم کنترل سفر بزرگترین ضربه کرونایی بود الان هم گردشگری فلج شده و دارند مدام توی سرش می‌زنند و هم بیماری کرونا دارد در کشور رکورد می‌زند.
دراینجا نقش و رسالت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رسانه ها نمایان می شود.
با اعلام مخالفت وزیر راه درباره افزایش قیمت پروازها و نیز ورود نمایندگان مجلس به این موضوع، حالا باید دید جلوی تصویب قیمت‌های جدید از آبان گرفته می‌شود یا زور شرکت‌های هواپیمایی خواهد چربید!
مهندس فردین امیری -رئیس انجمن دفاترخدمات مسافرت هوایی وگردشگری کرمانشاه

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در odnoklassniki
اشتراک گذاری در digg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

64 + = 65