سرمقاله /«معلم» مظهر عشق و ایثار


بهمن ویسی

بهار و اردیبهشتی دیگر از راه رسید. شش دهه است که این فصل دل انگیز برای معلم حال و هوای متفاوتی دارد. از سویی مرور خاطرات شیرین معلمان از درس و مدرسه و کتاب و دانش آموز است و از سوی دیگر یادآور قصه پر غصه بی اعتنایی مسئولان به مطالبات فرهنگیان. مشکلات جامعه فرهنگی کشور را باید در سه سطح نظام آموزشی، مدرسه و معیشت معلمان بررسی کرد. در بحث نظام آموزشی کشور محتوا و شالوده کتب درسی همخوانی و سنخیتی با نیازهای امروزی دانش آموزان و پدیده های نوظهور جامعه ندارد. به عبارتی دانش آموز محکوم به مطالعه سرفصل هایی بیگانه با حوزه علایق و نیازمندی های خود است و طبعا پس از پایان تحصیلات،با احساس سرخوردگی، ناتوانی و عدم اعتماد به نفس وارد اجتماع می شود. در سطح مدرسه، فرسودگی فضاهای آموزشی، فقدان وسایل آموزشی، کمک آموزشی، ورزشی و ایمنی، تراکم کلاسی، عدم تجهیز مدارس به امکانات رفاهی و اداره مدرسه از طریق مشارکت های مردمی به واسطه فقدان اعتبارات مالی دولتی،چالش هایی اساسی به شمار می روند.در ماه های اخیر شیوع بیماری کرونا و تعطیلی اجباری کلاس های درس، ضعف سیستم آموزشی ما در بهره برداری از فناوری های نوین در امر تدریس و تحصیل را عیان کرد. در حوزه ارتقای وضعیت معیشتی معلمان نیز اقدامی اساسی صورت نگرفته و مطالباتی چون:رفع تبعیض در پرداخت حقوق کارمندان دولتی، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان، همسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان،پرداخت فوری پاداش پایان خدمت،لغو قوانین بازدارنده ادامه تحصیل فرهنگیان،اصلاح ساختار نظام آموزشی،توقف خصوصی سازی آموزش و پرورش،تحول در وضعیت معیشتی، ارتقای منزلت اجتماعی معلمان و جبران عقب افتادگی های حقوقی این قشر روی میز مسئولان مانده است.در هر صورت هفته معلم دیگری را تجربه می کنیم و امیدوارم که سال 99،با پیگیری فرهنگیان و همت و اراده مسئولان،خواسته ها و اهداف قانونی فرهنگیان کشور محقق شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در odnoklassniki
اشتراک گذاری در digg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 13 = 18