فرصت های شغلی جدید؛ تهدید یا فرصت؟

در همین کوران فرصت های شغلی سوال این است آیا انتخاب شغل جدید در واقع یک فرصت است یا می تواند تهدید نیز باشد؟!
مسئله فوق را از دو دیدگاه می توان مورد بررسی قرار داد ، نخست آنکه فرد شاغل آیا با علاقه و آگاهی شغل یا پیشه خود را انتخاب نموده است ؟ یا صرفا بصورت تصادفی یک رشته تحصیلی را انتخاب کرده و فارغ التحصیل شده و حالا در بازار کار در حال ادامه آن است؟
دوم اینکه آیا فرد شاغل با تمامی مخاطرات کاری که شروع کرده در ابتدا آشنا است ؟
در سالیان اخیر شاهد رشد تحصیلات دانشگاهی در مقاطع مختلف هستیم و می بینیم افراد بیکار بی هدف بدون اطلاعات در مورد آینده شغلی رشته تحصیلی خود ، مقاطع تحصیلی را یکی پس از دیگری در نوردیده و به بیکاران با مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و در آینده دکتری اضافه خواهد شد گذشته از آنکه هیچگونه ارزشیابی یکسانی از این فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف صورت نمی گیرد و در واقعا این شرایط به یک انقلاب فرهنگی نیاز است و اگر بی تعارف باشیم ، بدون حتی اضافه شدن بار تئوریک فقط از مقطعی به مقطع بعدی رفتند برای این افراد ایجاد هزینه و توقع جهت دستیابی به موفقیت های شغلی بهتر می شود.
گذشته از این مشکلات برای یافتن پاسخ دو سوال اصلی مطرح شده دو مثال بیان می گردد .
اول شخصی را در نظر بگیریدکه بدون مهارت آموزی وارد حرفه ای تخصصی می شود و مسئولیت امور مالی شرکتی را بعهده می گیرد ، از آنجایی که در برابر قوانین و مقررات مالیاتی و دیگر تکالیف قانونی اطلاعات عملی ندارد و در دانشگاه نیز در این مورد مطالبی نیاموخته است نتیجه این می شود که پس از مدتی خسارات مالی و آبرویی به خود و صاحب کار وارد می کند در حالیکه اگر در حین تحصیلات یا بلافاصله پس از تحصیلات زمینه کارآموزی در محیط کار واقعی فراهم باشد در زمان قبول مسئولیت نیز بر تجربه وی افزوه می شود و فردی موفق خواهد شد.
حال برای دوم فردی را تصور کنید که با تلاش فراوان مدرک دانشگاهی را با بار تئوریک خیلی خوب کسب نموده و در همان رشته کارآموزی کرده و سپس وارد بازار کار می شود و پس از چند سال از لحاظ روحی خود را در جایگاهی نمی بیند که انتظار آن را داشته ، از لحاظ شان اجتماعی شغل ، حقوق مورد انتظار و به طور کلی آینده شغلی و تمامی شرایط خاص آن شغل.
برای حل این مشکل نیز چنانچه دانشجو در ابتدای تحصیلات با آینده شغلی رشته خود آشنا شود مهم می داند برای رسیدن به آینده شغلی خود از چه مسیری باید حرکت کند و هم با تمام معایب و مزایای آن آشنا می شود. در نهایت با کاری که انتظار آن را نداشته مواجه نمی گردد.
دانشگاه جامع علمی کاربردی در این راستا دروسی عملی با عنوان کاربینی و کار آموزی در ترم های اول و آخر تحصیلی دانشجویان قرار داده است . چنانچه از اساتیدی کار عملی انجام داده اند و به جا استفاده گردد ، می تواند بسیار راه گشا باشد و در این صورت می توان امیدوار بود شاهد فارغ التحصبلانی نباشیم که به هنگام مصاحبه شغلی کمترین اطلاعات را در مورد رشته تحصیلی خود نداشته باشند و یا شاغلانی که از کار خود خسته و سر خورده شده و پس از سالها تحصیل و کار به دنبال عوض کردن شغل یا ادامه کار با بی میلی باشند.
مسلم ویسی
مدرس حسابداری دانشگاههای علمی کاربردی استان کرمانشاه
مدیر مالی و رئیس هیئت مدیره شرکت پیشگامان کشاورزی کوثر

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در odnoklassniki
اشتراک گذاری در digg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + = 6