پیاده راه سازی و لزوم پیاده سازی آن در کرمانشاه

1750327
مشروح خبر

وهاب دوستی: کارشناس ترافیک و دانشجوی ارشد اقتصاد توسعه
پیاده راه سازی یک رویکرد مدرن در مدیریت ترافیک است، در واقع خواستگاه پیاده را سازی و اولویت به عابرپیاده در معابر شهری از درون راهکارهای مدیریت ترافیک اروپای بعد از جنگ دوم جهانی رشد و نمود پیدا کرد. به طوریکه اولین گذرهای پیاده در دهه 1950 در کشورهای آلمان، هلند و دانمارک جهت بازسازی شهرهای آسیب دیده در طول جنگ دوم جهانی و نوسازی مراکز تاریخی شهرها با هدف جداسازی معابر پیاده و سواره احداث شد و در
دهه های بعد در اروپای رشد قابل ملاحظه تری پیدا نمود. در واقع محدودیت در عرضه شبکه بزرگراهی و توجه بیشتر به راهکار مدیریت ترافیک در اروپا باعث تدوین نظام نظری اهمیت پیدا کردن پیاده راه گردید و همچون مدلی موفق در بحث مدیریت ترافیک و اقتصاد شهری مورد توجه مدیران شهری در همه دنیا قرار گرفت. در واقع پیاده راه به معنی فرایندی است که در آن فضای خیابان از خودروها و دیگر وسایل نقلیه پس گرفته شده و اقدامات مناسبی همچون سنگفرش خیابان، اضافه نمودن مبلمان و جزئیات دیگر انجام می شود. این فرایند یکی از سیاستهای محدودیت ترافیک است که کاهش اثرات زیانبار زیست محیطی درنتیجه خودرو محوری، افزایش ایمنی افراد پیاده، پس گرفتن فضاها برای فعالیت های شهری به عنوان مکانی برای زندگی در پی خواهد داشت.
تجربه موفق پیاده راه سازی در دهه های گذشته باعث استقبال بسیاری از مدیران و سیاست گذاران شهری بر استفاده از این راهکار برای بهره مندی از مزایای آن شده است. بنابراین پیاده راه سازی را می توان یک تجربه موفق جهانی دانست که امروزه در اکثر کلان شهرهای دنیا در حال پیاه سازی است. بسیاری از شهرهای کشورهای پیشرفته، بازنده سازی مرا کز قدیمی و تاریخی و همچنین با کاهش اتکا به خودروهای شخصی، بهبود حمل ونقل همگانی و ایجاد پیاده راههای فرهنگی - تجاری با موفقیت عملی نموده اند. در ادامه سعی می شود مزایای پیاده راه کردن معابر شهری به اختصار بیان گردد.
1- کاهش اثرات زیانبار ترافیک موتوری
با توجه به رشد روز افزون تراکم وسایل نقلیه موتوری و در اولویت دادن خیابان ها برای حرکت سواره عملا حق استفاده از فضاهای شهری برای شهروندانی که وسیله موتوری استفاده نمی کنند به خصوص در خیابان های مراکز شهرها گرفته شده است. و روز به روز ترافیک موتوری با اثرات زیانبخش زیست محیطی فضای عمومی شهر را بیشتر به انحصار خود در می آورد. تسلط همه جانبه اتومبیل بر خیابان هاي شهري و اولویت بخشیدن بر حمل و نقل سواره، تحت سیطره نگرشهاي مدرنیستی در دوران معاصر، موجب مسائلی از قبیل انواع
آلودگی هاي صوتی، بصري و جوی، و همچنین نزول مؤلفه هاي تأثیرگذار بر منظر شهري، کاهش روابط و تعاملات مثبت اجتماعی، کاهش امنیت و ایمنی معابر و غیره شده است
2-افزایش نقش اجتماعی در معبر
مسیرهاى پیاده، معابرى با با بالاترین حد نقش اجتماعى هستند که در آنها تسلط کامل با عابر پیاده است. مسیرهای فوق را می توان ابزارى براى فعالیت جمع دانست که کیفیت محیطى را بالا برده و سلامت اجتماعى را تقویت مى‌کنند. باید توجه داشت که فضاهای شهری پیاده پاسخی برای نیاز عالی انسان در شهر است. شهر تنها تراکم فیزیکی بناها و راهها نیست، بلکه بستری است که موجب تعالی، کمال و تبلور مدنی جامعه است.
3- کمک به احیای بافت سنتی
امروزه کاربرد پیاده راه ها به ویژه در حفاظت از بافتهای کهن شهری، جایگاه خود را در مباحث شهرسازی یافته و به عنوان ابزاری مفید در جهت حفظ فضاهای بافت شهری کهن و آشتی آن با فضاهای مدرن شهری و ساکنان آن استفاده می شود. فضایی که فرد در آن آزادانه بدون خطر تصادف با وسایل نقلیه حرکت میکند، بسیاری از شهرهای کشورهای پیشرفته، بازنده سازی مرا کز قدیمی و تاریخی و با کاهش اتکا به خودروهای شخصی، بهبود حمل ونقل همگانی و ایجاد پیاده راههای فرهنگی- تجاری با موفقیت عملی نموده اند
4- توسعه گردشگری و تحول در اقتصاد شهر و افزایش درآمد پایدار
معمولا احداث پیاده راه در محدوده ای از شهر که مراکز خرید و فروش عمده، خدمات پزشکی، نمایشگاه ها، بناهای تاریخی و مراکز تفریحی وجود دارد احداث
می گردد. در واقع حذف ترافیک موتوری در اثر بخشی فضای آرام بسیار تاثیر گذار است. برخى مسیرها توسط نمایش اجناس، کافه هاى خیابانى و... جان گرفته و زنده به نظر می آیند. چنین مسیرهایى مقصد نیز هستند. در شهرسازی یک مبحثی به عنوان «محور گردشگری» وجود دارد که در واقع مسیري است که جاذبه هاي گردشگري موجود در مسیر را به یکدیگر متصل می سازد تا بازدید از آنها تسهیل یابد گاهی این محور فقط نقش اتصال دهنده دارد و گاهی خود مسیر محور داراي جذابیت براي گردشگران می باشد. پیاده راه کردن یک مسیر و یا محور بیشترین امکان را به گردشگر شهری می دهد که از همه این مراکز بازدید کنند. بنابرین بــررســی طـــرحهـــای مـثـبـت صــــورت گـرفـتـه در ســایــر شـهـرهـا و امکان سنجی عملیاتی نمودن آنها در شهری دیگر، یکی از اقداماتی است که بسیاری از مدیران و برنامه ریزان شهری در پیش می گیرند چنانکه نزدیک به یک دهه است که در ایران نیز موضوع پیاده راه کردن در دستور کار چندین شهرداری کلان شهر کشور قرار گرفته است. از آن جمله می توان به پیاده راه تربیت در تبریز، پیاده راه بازار در تهران و پیاده راه
علم الهدي در رشت و همچنین خیابان فردوسی در سنندج اشاره کرد.
به موازات دیگر کلان شهرهای کشور شهرداری کرمانشاه نیز چندین طرح توسعه پیاده راه را در دستور کار خود قرار داده است که می توان پیاد راه خیابان پزشکان را شروع این روند در پیاده سازی و عملیاتی کردن
پیاده راه ها در کرمانشاه دانست. که خوشبختانه احداث پیاده راه پزشکان به واسطه مطالعات کارشناسی صورت گرفته در خصوص مکان یابی و ارائه تسهیلات مناسب به شهروندان بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
همچنین پیاده راه مدرس که از آن می توان به عنوان یکی از طولانی ترین پیاده راهای کشور نام برد مطالعات آن به اتمام رسیده ست و حتی بودجه اجرایی آن نیز از طرف شهرداری مصوب و تامین گردیده. که امید است با اهتمام شهروندان و مسئولین قفل عدم توسعه خیابان مدرس بعد از پنج دهه شکسته شود و شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم.
___________________________
منابع:
1- ارزیابی و مقایسه دو سیاست پیادهراهسازی و پیادهمداری در مرا کز شهری مطالعه موردی: بافت مرکزی شهر همدان: محمد رضا حقی: ارزیابی و مقایسه دو سیاست پیادهراهسازی و پیادهمداری در مرا کز شهری مطالعه موردی: بافت مرکزی شهر همدان
2- تاثیر پیاده راه بر افزایش تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری بجنورد:آرش صدری: مربی گر.ه هنر و معماری دانشگاه پیام نور ایران
3- پياده راه عاملي براي افزايش سرمايه اجتماعي: دکتر محمود شکوهي دولت آبادي: کارشناس ارشد طراحي شهري دانشگاه هنر اصفهان
4-طراحی پیادهراه و تأثیر آن بر کیفیت زندگی در بافت تاریخی شهرها، مطالعه موردی پیادهراه تربیت تبریز: حسین کالنتری خلیل آباد: کارشناس ارشد مرمت بنا و بافتهای تاریخی و دانشیار جهاد دانشگاهی
5-ارزيابی تاثير ايجاد پيادهراه بر حجم ترافيک سواره معابر پيرامونی: خشايار کاشانی جو: دکتری شهرسازی، استادیار و عضو هیأت علمی گروه معماری، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد شهر قدس، تهران، ایران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در odnoklassniki
اشتراک گذاری در digg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − پنج =

+ 71 = 80