کرمانشاه را خودمان خلع سلاح کرده‌ایم!

به نظر میرسد کرمانشاه بیش از هرچیزی، نیازمند یک «هویت» است. تعریف هویت اساسی‌ترین مسئله‌ای که در حوزه توسعه باید به آن توجه کرد؛ نخبگان باید به این سوال پاسخ دهند که آینده کرمانشاه را چطور میخواهند ببینند، کرمانشاه چگونه استانی است و باید چگونه شهری باشد؟
مسئله توسعه و به خصوص توسعه شهری، امری پیچیده و چند وجهی است. در عالم توسعه، «رشد» کمی و کیفی اساساً امری مقدس است و از این رو همگی به دنبال آنند که بتوانند بخشی از آن شاخص‌ها را به دست آورند.
اما رشد یک شهر و بالابردن پارامترهای کیفیت زندگی دارای پیچیدگی‌هایی هست. یکی از مهمترین مسائل آن ارتباط بین خواست و اراده مردم و اراده نخبگان است.
کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نیست؛پیش از هرچیزی باید یک رابطه خوب و موثق بین خواست مردم و اراده نخبگان ایجاد گردد، نیازی نیست که اشاره کنیم استان کرمانشاه به دلیل پتانسیل ارتباطی، توریستی، کشاورزی و دامپروری زمینه فوق‌العاده‌ای برای توسعه دارد و مرزی بودن آن هم فاکتوری فوق‌العاده‌ای است که بسیاری از استان‌های دیگر از آن محروم هستند.
اما واقعیت امر این است که رابطه خوبی بین مردم و نخبگان در کرمانشاه وجود ندارد و بیش از آنکه در این بین مردم را مقصر بدانیم کفه ترازو شدیداً به سمت نخبگان سنگینی می‌کند، مع الوصف باید اعتراف تلخی کرد و آن هم این است که در موارد متعددی اراده نخبگان استان به سمت و سوی رشد و تعالی استان نبوده است و درگیر و دار مسائل سطح پایین مختلفی مانده است.
اما باید چه کرد؟
به نظر می‌رسد کرمانشاه بیش از هرچیزی، نیازمند یک «هویت» است. تعریف هویت اساسی‌ترین مسئله‌ای که در حوزه توسعه باید به آن توجه کرد؛ نخبگان باید به این سوال پاسخ دهند که آینده کرمانشاه را چطور میخواهند ببینند، کرمانشاه چگونه استانی است و باید چگونه شهری باشد؟
نگارنده قصد پیچیده کردن موضوع را ندارد، اما به نظر می‌رسد که کرمانشاه هم همانند چند استان دیگر باید برای خود هویتی مناسب با تاریخ خود تعریف و تبلیغ کند. همه اصفهان را «نصف جهان» می خوانند و یزد را شهر «قنات و قنوت و قناعت» می‌دانند، این شعارها برگرفته از یک تاریخ، یک سبک زندگی و یک باور است که همگی آن‌ها هویت این دو استان را شکل داده است.
رهبر معظم انقلاب دقیقاً به این مسئله توجه دارند و در سفرهای خود به استان‌های کشور شعاری را متناسب با روحیات و تاریخ آن استان عنوان می‌کنند. کما اینکه ایشان برای کرمانشاه دو عنوان مطرح کردند «سینه ستبر» و «چهره زیبای» ایران اسلامی که هر دوی آنها مختصات دقیقی از استان کرمانشاه و تاریخ آن است.
مسئله ایجاد هویت فوق العاده دارای اهمیت است، ایجاد این شعار و تعریف هویت دورنمای توسعه است و از سایر فاکتورهای رشد استانی اهمیت بیشتری دارد. این شعار حتی بر روحیات تک‌تک شهروندان نیز تاثیرگذار خواهد بود، اینکه استان را چطور تعریف کنیم نوع زیست شهروندان را هم تعیین کرده‌ایم.
در حال حاضر کرمانشاه را به چه چیزی می‌شناسند؟ آیا نام استان عجین با علم، صنعت، ثروت، کار، مهربانی، زیبایی و موارد از این قبیل است؟ یا متاسفانه نام کرمانشاه عجین با مسائلی چون اعتیاد، خشونت، درگیری و... شده است.
این بدین معنی نیست که در کرمانشاه هیچ یک از مشکلات زیست انسانی نیست، بلکه مقصود این است که باید تلاش کرد کرمانشاه با صفت‌های نیک دیگری عجین شود.
آیا سایر استان‌ها معتاد ندارند، در آنها دزدی و قتل رخ نمی دهد؟ چرا مردم ایران باید کرمانشاه را با این همه نعمت خدادادی و زیبایی با صفت‌های منفی بشری بشناسند؟
کرمانشاه، شهر زیبایی‌ها، چهره زیبای ایران اسلامی است، این استان «دروازه کربلاست» و به اندازه کافی مهربانی در تمامی این استان وجود دارد، باید برای کرمانشاه شعاری مناسب انتخاب و شدیداً تبلیغ شود، پذیریش این شعار از سوی نخبگان و بسط آن به عامه مردم قطعاً بر روحیات تک‌تک شهروندان تاثیر خواهد گذاشت.
سال گذشته کرمانشاه توانست میزبان زوار اربعین باشد و قدیمی‌ترین مسیر عتبات در ایران بازگشایی شود. جالب آن است که حتی سوغات شهر کرمانشاه هم متناسب با زائران عتبات ایجاد شده است و این یک بده بستان فرهنگی است.
منظور از ایجاد یک هویت، همین تکیه بر همین مسائل، اگر کرمانشاه را دروازه کربلا بنامیم، اگر مردم ایران، استان زیبای ما را با این نام یا هر صفت پسندیده دیگر بشناسند، رفتار هم شان با آن صفت در قاطبه مردم شکل خواهد گرفت.
حقیقتاً خودمان کرمانشاه را در این زمینه خلع سلاح کرده‌ایم، کرمانشاه دارای یک برند هویتی نیست، بدواً باید آن را ایجاد کرد؛ از این رو پیشنهاد می‌شود که مسئولین استانی و صد البته شهردار این مسئله را مورد توجه خود قرار دهند و برای ایجاد آن تلاش کنند.
مدیر خبرگزاری فارس استان کرمانشاه

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در odnoklassniki
اشتراک گذاری در digg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 8 =